Cesta do Emauz
Autor
Pracovní listy
V3 Zjevení na cestě do Emauz
V3 Zjevení na cestě do Emauz

V3 Zjevení na cestě do Emauz
Autor: Zdeněk Šorm
Pracovní list nabízí „scénář“ pro comics. Pokud chcete děti získat pro jeho kreslení a inspirovat, přineste si ukázky různých comicsů a zeptejte se dětí, jestli je mají rády, jaké četly, jaké mají atd. Můžete se zeptat také na to, zda někdy už zkoušely comics nakreslit. Pokud ano, je to skvělé. Pokud ne, máte pro ně pomoc – scénář, který už napovídá, co na kterém obrázku bude. Podle toho, jakou máte skupinu, můžete zvolit různý postup: A) Biblický text si nejprve přečtete společně, abyste znali celý příběh. Potom vždy přečtete úryvek, který má daný obrázek znázorňovat, a ptáte se dětí, co by na tom obrázku tedy mělo být. Necháte ho děti nakreslit. U dalšího obrázku postupujete obdobně. B) Rozdáte dětem bible, aby si text našly (nejspíš jim budete muset pomoci), vysvětlíte jim, co znamenají odkazy v kroužcích na pracovním listu a potom už je necháte tvořit samostatně. C) Pokud není dost času, aby si každé dítě nakreslilo celý comics, můžete jeho jednotlivá políčka mezi děti rozdělit. Každé dítě nakreslí jeden obrázek a nakonec je dáte vedle sebe tak, aby utvořily celý příběh. (Pokud se děti vrací do shromáždění, můžete také jednotlivá políčka comicsu zvětšit a každé dítě pak přinese do shromáždění svůj obrázek a dospělé můžete třeba vyzvat, aby je seřadili, jak by měly jít správně za sebou.)
V každém případě je dobré o tom, jak děti dané scény ztvárnily, společně mluvit. Můžete se dětí ptát, co se jim na obrázku druhého líbí, co podle nich dobře vystihl, co by třeba nakreslily trochu jinak a proč. Pokud se jim nakreslená scéna nezdá, bude nejlepší znovu si z bible přečíst verše, které má znázorňovat.

V3 Zjevení na cestě do Emauz
Autor: Zdeněk Šorm
Masky z obrázku si tentokrát můžete sami vystřihnout a opatřit gumičkou, abyste si je mohli na začátku nasadit. Nejdřív masku s očima. Ptejte se pak: Mám nyní oči? A vidím? Znáte úsloví, že někdo pro oči nevidí? Co znamená? Je možné mít oči a nevidět? Kdy například? Potom si nasaďte druhou masku a ptejte se: Mám nyní oči? A co mám? A vidím? Skrz co se dívám? Napadá vás, co by ty masky mohly znamenat? Příběh vyprávějte jako nápovědu. Po něm se ptejte, zda je jim už smysl masek jasnější. Popřípadě jim můžete přečíst říkanku a společně se jí naučit. Potom si také děti masky vyrobí. Mohou se s nimi popřípadě vrátit do shromáždění a ptát se na jejich význam dospělých.
Písně
Bible
- Lukáš 24,13–35
- Izajáš 38,17
- Žalmy 71,20
- Žalmy 126
- Matouš 13
Obsah stránky
Téma
Vzkříšení
Cíle
- Děti se rozpomínají, co vědí o Pánu Bohu.
- Děti se dozvědí, že je tu vzkříšený přítomen jinak; že mít informace o prázdném hrobě nestačí; že Ježíš mění naše kroky; že do sebe zahleděný smutek může změnit v radost.
Pro učitele
Poznámky k příběhu
(Spolehlivé najdete na webu Katecheze — http://goo.gl/hA1xk7.)
Ten příběh je také trochu podobenství o víře. Něco slyšet, naučit se, ještě neznamená pochopit, uvěřit, nechat se tím změnit. Víra začíná otevřením se, nechat se vyvést z kruhů, ve kterých jsem uvězněný, nebo také zpohodlněný, dívat se na svět jinak. Víra vzniká v rozhovoru s druhým, na cestě, v průběhu života, mění se, sbírá zkušenosti… Víra není látka k osvojení ani danost, vzniká cestou, ve chvíli, kdy Bůh přestane být předmětem, o kterém se mluví, nebo mlčí, ale začneme mluvit s ním.
Od Ježíše se můžeme přiučit, jak jednat s druhými. Nejdřív jim dlouho naslouchá, pak jim zkouší vysvětlit, že o tom, co vědí a znají, lze přemýšlet ještě jinak, čte s nimi Bibli, sdílí se s nimi u stolu a děkuje Pánu Bohu.
Od učedníků se můžeme přiučit, že to, co nás změnilo, máme nějak říci dál.
Vzkříšený je vidět jinak. A může mít někdy tváře těch kolem vás. Pozor — může mít tváře lidí kolem nás, někdy snad i tu naši, včetně našich úst.
K tématu období
Oddíl je tradiční perikopou pro pondělí velikonoční. Veselé zvyky, které v pondělí probíhají, jsou mj. odkazem k tomu, že v pondělí končil dlouhý půst.
Úskalí
Řeč o vzkříšení je základním kamenem křesťanské víry — zároveň je však také kamenem úrazu pro naše přemýšlení. Vyprávění o cestě do Emauz však jedním z nejlepších možných způsobů naznačuje, že Ježíš je přítomen — poznán i nepoznán, učedníci mají stejně informací jako my — slyšet nestačí (bez osobního setkání); základem pro probuzení víry je společné otevírání Písma.
Odkazy
Baldermann, Ingo: Úvod do biblické didaktiky. Jihlava: Mlýn, 2004. (Zejména 5. kapitola — Učit se vzkříšení.)
Coufal, Jaroslav: Zjevení na cestě do Emauz. Dostupné z http://goo.gl/hA1xk7.
Greplová, Světlana: Třetího dne vstal z mrtvých. Dostupné z http://goo.gl/2qbL7O.
Šorm, Zdeněk: Zjevení na cestě do Emauz. Dostupné z http://goo.gl/Nj7XnA, http://goo.gl/Une0QI, http://goo.gl/3lHcVT. (pracovní listy)
Pro děti
Pro předškolní děti
Rozpomínání, jaké biblické příběhy známe/znáte — ať už že si každé dítě má na nějaký příběh vzpomenout nebo poznávání podle obrázků (třeba biblického pexesa nebo kvarteta, podle toho, co jeden druhému předvede pantomimou…) — pro víru je důležité rozpomínání.
Je možné dělat tak, že za každou „vzpomínku“ dostanou děti „šlápotu“ a postupně někam dojdou…
Jak si uchováváme vzpomínky na lidi? Jak si je připomínáme? (Třeba jestli máte v NŠ plakát s fotkami dětí u jejich narozenin…)
Hra na „otevření očí“: co v místnosti je změněno, komu to sahám na tvář se zavřenýma očima apod. Převlékněte tři lidi, které děti znají z kostela, poznají je v masce — bez tváře? Po hlase? Zavažte dětem oči, roztočte je. Je těžké najít v prostoru orientaci. Poznat, kdo mě drží a vede. (Smutek, zmatenost, zaslepené oči bolestí, tím, jak jsou zvyklí se na svět dívat.)
Jak se nám Pán Bůh připomíná — oživuje (chození do kostela, čtení příběhů, večeře Páně, modlitba, písně…).
Proč je dobré, když jsme na vzpomínání dva (nebo víc lidí) — takové to povídání kamarádek, co zažily…
Můžete vyprávět podle následující osnovy:
- Ježíše popravili a pohřbili
- učedníci Ježíše jsou smutní, bezradní, bezmocní a mají strach (nepřijdou si vojáci také pro ně)
- ženy nalezly hrob otevřený, něco zmateně vyprávěly — ale kdo by jim věřil, zázraky se už nedějí (z kříže Ježíše nezachránili andělé)
- jdeme domů
- po cestě si povídají — jak jim je smutno, jak to bolí (umřel vám někdo blízký?)
- někdo se k nim přidá… zdá se, že o ničem neví… tak to na něj „vysypou“
- neznámý jim vypráví o cestě Izraelců mořem, pouští, městy nepřátel, že to byla veliká záchrana, o Josefovi, jak ho bratři hodili do studny, ale nakonec se z něj stal… Jonáš v břiše veliké ryby, Daniel v jámě se lvy… že každé ráno, přežilá nehoda, svědčí o tom, že nás Pán Bůh zachraňuje… bible nesmí být uzavřená kapitola, ale příběh o záchraně, o tom, že s každým je Bůh… a že byl i s Ježíšem — kdo mu věřil víc než Ježíš
- je jim dobře… zas je jim dobře…
- chce jít dál
- pozvou ho (Ježíše je třeba pozvat)
- nachystají jídlo, ale rozdává jej on
- tohle známe… (zážeh v hlavě, srdci, v očích)
- jdou to povědět — sdílet do Jeruzaléma
Akce: Dejte dětem kameny, kusy látky: černé, šedivé, barevné a bílé, kalíšky, kalichy, sklenice, chleba… a nechte je, aby příběh ztvárnily na stole — látky mohou naznačovat cestu
Pro mladší děti
Pořád na to ti dva myslí, jak Ježíše zatkli, pak odsoudili, zbičovali a zabili. Byla to hrozná smrt. Dnes ráno byly ženy, co také chodily s Ježíšem, u hrobu. Říkaly, že tam nenalezly jeho tělo. Ale…
Kleofáš jde ještě s jedním z Ježíšových učedníků domů do Emauz. Proč ještě zůstávat ve městě? Znovu a znovu si o těch posledních dnech vyprávějí.
A já čekal, že Ježíš změní svět… že to bude jinak… konec Římanů… že přijde Boží království, o kterém pořád mluvil… že přijde Bůh a všechno bude dobré, mír, pokoj,“ říká jeden.
„Tolika lidem pomohl, tolik lidí uzdravil, rozdával chleba. Pomáhal smutným. I voda a vítr ho poslouchaly,“ odpovídá mu druhý.
„Jenže andělé ho nezachránili. Umřel.“
Pak zas mlčí. Jen jdou. Chtějí být rychle pryč odsud. Ale zároveň jsou shrbení. A tak dělají jen malé kroky. Jsou bez sil. Cesta jim neubíhá.
„Proč jste tak smutní? O čem to spolu vy dva mluvíte?“ Na rozcestí se k nim někdo přidal. Asi má stejnou cestu. Lidé odcházejí po svátcích pryč z města.
„Ty jsi asi jediný z Jeruzaléma, kdo neví, co se tam v těchto dnech stalo!“
„A co to bylo?“
„No přeci, jak velekněží obvinili Ježíše, že chce být židovským králem, a pak ho podstrčili Římanům, aby ho odsoudili a popravili,“ odpověděl neznámému Kleofáš.
„Ježíše Nazaretského. Toho proroka, co když kázal, naslouchali mu tisíce lidí. I mrtvé křísil,“ dodává druhý.
„A my jsme doufali, že on je ten, který má vykoupit Izrael.“
„Dnes je to už třetí den, co se to stalo.“
A tak si začnou povídat. Ten muž, co se přidal, poslouchá jejich nářky. Pokyvuje hlavou. A až po chvíli pomalu namítne:
„Nevytáhl Bůh Josefa tehdy z té cisterny, a pak z vězení? A jeho bratry nezachránil Bůh před smrtí hladem? Nezachránil naše předky Bůh, když před nimi bylo jen moře a za nimi egyptští vojáci? Neprovedl je pouští? Nepadly hradby nedobytného Jericha?
Pamatujete si na Davida, jak se vrátil, když zemřel Abšalóm, co se proti němu vzbouřil a lid jej provolal za krále? Nikoho tehdy David nesoudil, netrestal, odpouštěl. Nechtěli byste takového krále?
A co Jonáš v břiše veliké ryby? A Daniel v jámě se lvy? Nevrátili se Izraelci i z babylónského zajetí?
Co přichází po noci?
Nevíte, co říká žalmista: Ty jsi mi dal zakusit četná zlá soužení a zase mi život vracíš a z propasti země přivádíš mě nazpět. A prorok: Hle, ta hořkost přehořká mi byla ku pokoji. Ty sám vytrhl jsi z jámy zániku mou duši, za sebe jsi odhodil všechny mé hříchy.
Sami jste mi vyprávěli, jak Ježíš spal v lodi, málem jste se utopili, a pak najednou stál uprostřed vás a všechno zmlklo.
A co zrno? Teprve, když se zasadí, může z něj být nový klas. Na jaře hospodář seje s pláčem, bojí se, co přijde, a jak se raduje, když sklízí…“
Došli do vesnice.
„Prosím, zůstaň s námi. Už je večer.“
„Najez se s námi. Ještě mluv.“
Zůstal. Ti dva nachystali večeři. Trochu chleba a víno. Zbylo ještě od svátků.
Než začali jíst, poděkoval ten neznámý Bohu.
„Je nám s tebou dobře…“ Řekl Kleofáš.
„…jako s Ježíšem…“ Chtěl dodat ten druhý.
V tu chvíli oba zároveň pochopili, kdo je ten, který s nimi sedí u jídla. Jenže Ježíš byl najednou pryč.
Ještě ten večer se vydali ti dva zpátky do Jeruzaléma. Povědět to ostatním učedníkům. Utíkali — už beze smutku.
Pro starší děti
Akce
Přečtěte si text a vypište si z něj slovesa: ubírali, rozmlouvali, připojil se, něco bránilo, poznali, zeptali… vzal chléb, vzdal díky, lámal, rozdával jim, otevřely se jim oči, poznali ho, zmizel… Pak se je pokuste v co největším prostoru ztvárnit (po jednotlivcích, po dvojicích, v tichosti a klidu — kdyby to tak šlo…).
Trůn moudrosti:
- Ježíš byl ukřižován na kříži
- do Emauz šlo 5 mužů
- do Emauz došli v poledne
- jeden z těch dvou mužů se jmenoval Kleofáš
- z Jeruzaléma do Emauz se jde dva dny
- Ježíš vstal z mrtvých týden po ukřižování
- spolu s Ježíšem byli ukřižováni ještě dva muži a jedna žena
- o Ježíšovy šaty vojáci losovali
- ženy u hrobu se setkaly s anděly
- v Emauzích k večeři měli ryby
- po večeři v Emauzích učedníci zhasli a šli spát
- dva lidi do Emauz jeli na oslech
- Ježíše zradil Jidáš
- Jakub Ježíše zapřel
- místo Ježíše propustili na svobodu Barabáše
- místo, kde se křižovalo, se jmenovalo Sion
- Ježíšovo ukřižování si připomínáme o Vánocích
- modlitba Páně začíná slovy Otče náš
- při večeři Páně se pije víno a jedí rohlíky
- VP je podle poslední večeře, kterou měl Ježíš s učedníky
Přesah
S dětmi je možno mluvit o tom, zda už zažily nějaké vzkříšení… nečekanou pomoc, uzdravení; zda každé ráno není jakýmsi vzkříšením. Je třeba si střádat tyto „zkušenosti“ a s jejich pomocí pak stavět důvěru, že Bůh mě vzkřísí jednou i z totálního nebytí.
Liturgie
Písně
Svítá: 360 — V nebi je trůn; 225 — Ó hlavo plná trýzně; 401 — Zůstaň s námi; 316 — Svítá novej den; 243 — Pán z mrtvých vstal
Evangelický zpěvník: 349 — V nás srdce hořelo; 350 — Přemohl Ježíš smrti noc
Haleluja Amen: 144 — Nám pomoz, Pane milý (BTS 36)
Biblický text k zapamatování
Což nám srdce nehořelo, když s námi na cestě mluvil a otvíral nám Písma? (L 24,32)
Modlitba
Pane Bože, prosíme, otevírej nám oči. Buď s námi během dne na cestě, zastavuj nás, oslovuj, mluv s námi, nechej si říci, co nás trápí, a zůstaň, i když se stmívá. Amen.
