Otče náš, jenž jsi na nebesích
Autor
Pracovní listy
2/1 Jenž jsi v nebesích - Hořící keř
1/3 Otče náš - Podobenství o marnotratném synu
1/2 Otče náš - Otec vyslýchá naše prosby

2/1 Jenž jsi v nebesích - Hořící keř
Autor: Eva a Zdar Šormovi
Mojžíš pásl stáda svého tchána u hory Choréb. Hospodin se mu ukázal v podobě hořícího keře. Keř hořel, a přece neshořel. Mojžíš se šel ze zvědavosti podívat ke keři. Zprostřed keře jej však Hospodin oslovil: Já jsem Bůh tvého otce, Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův." Takto se náš Pán Bůh představuje. Je Bohem našich otců a je stále jejich Bohem, i když již odešli z tohoto světa. To ti musí, Mojžíši, stačit. Ale Mojžíšovi, tak jako nám, to nestačí. Potřebuje větší ujištění. Potřebuje jistotu, potřebuje znát jméno Boha, ke kterému má upnout svoji víru. Chce znát jméno Boha, kterému má sloužit, protože Hospodin na Mojžíšovi chce, aby vyvedl jeho lid z egyptského otroctví. Mojžíš se brání. Jak má předstoupit před lid a faraóna, aby poznali, že nepřichází ze své vůle, ale z vůle toho, kdo jej posílá? Bude ti stačit, říká Hospodin Mojžíšovi, že já jsem s tebou a že jsem byl s tvými otci. Jsem Bůh věrný, který sliby dané Abrahamovi, Izákovi, Jákobovi dodržuje: na zemi i v nebesích a vládnu všemu stvoření, svou vládu nikomu nedám Jsem, který jsem.” A všichni to poznají, až vyvedu svůj lid a učiním mnohá znamení. Podle tohoto poznají, kdo jsem. Takový je tedy ,Bůh vašich otců, Bůh Abrahámův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův.”
S takovým ujištěním odchází Mojžíš do Egypta k faraónovi, s takovým ujištěním nás Pán Bůh staví do světa.
2 Tm 4,18
Pán mě vysvobodí ze všeho zlého a zachová pro své nebeské království.
Jemu patří sláva na věky věků, amen.
Boží jméno je nepostižitelné, je samou podstatou Boží existence.
Pán Bůh nebeský není nehybný, vzdálený a nemlčí. Nebesa nejsou dál než naše úpěnlivé volání
v egyptském zajetí - hříchu než naše volání o pomoc.
Pán Bůh je Bohem všech těch, kteří měli odvahu vyjít na Boží povolání ze své zabydlenosti a spolehnout se na příslib Boží přítomnosti.
Oheň Boží lásky nás mnohdy spaluje jako spaloval keř, ale přes to všechno neshoříme.
Hospodin je Bohem těch, kteří v Ježíši Kristu rozpoznali toho, který nás vyvedl z naší hříšnosti do Božího království, jež pro působení a přítomnost Ducha svátého smíme prožívat již dnes.
-------------------------------------
Práce s předškolními dětmi:
2. píseň, poznámky a úloha pro předškolní věk:
Zazpívejte s dětmi píseň (BTS ). Vyprávějte úlohu z Otče náš č. 2/1 - Hořící keř.
Zeptejte se dětí, zda "nebesa" vnímají jako něco blízkého či vzdáleného. Vyprávějte o povolání Mojžíše ‑ a zdůrazněte Boží blízkost a solidaritu. Ač je Bůh nepřístupný a svatý ‑ jak s bázní poznává Mojžíš u hořícího keře ‑ přece velice dobře ví o trápení a nářku svého lidu, sestupuje a vysvobozuje.
Osnova: I. Mojžíš pase ovce daleko od svého trpícího lidu
II. Podivný úkaz ‑ hořící keř
III. Hlas ‑ oslovení o Boží blízkosti
IV. Mojžíš se vydává na cestu
Pomůcky: Nechte děti vymalovat obrázky k příběhu a sestavte z nich leporelo. Obrázky namalujte podle Osnovy.

1/3 Otče náš - Podobenství o marnotratném synu
Autor: Eva a Zdar Šormovi
Ježíš vyprávěl podobenství. Vyprávěl jej proto, abychom poznali, jakého máme všichni Otce. Byl otec a ten měl dva syny. Mladší syn jednoho dne řekl: „Otče dej mi díl majetku, který mi právem patří.” Nebylo jednoduché rozdělit majetek a vůbec se nesluší dělit majetek za života otcova. Otec však synovi nebrání, nevyčítá a dá, oč požádal. Syn všechen majetek zpeněžil a odešel. Tak lehko se zbavil dědictví. Zanedlouho peníze došly a mladší syn neměl nic. Dal se do služby u jednoho bohatého muže a pásl vepře. ,A byl by si chtěl naplnit žaludek slupkami, které žrali vepři, ale ani ty nedostával"
Začal vzpomínat na dům svého otce : Jak mnoho nádeníků u mého otce má chleba nazbyt.” Tak přemýšlel mladší syn a odhodlal se vrátit domů, dělat nádeníka svému otci, když předtím vyznal: „Zhřešil jsem proti nebi i vůči otci."Také se chystal toto vyznání říci svému otci a požádat jej o službu nádeníka, i když by mu příslušelo místo otroka.
Otec vyhlížel z okna a když zdáli uviděl svého syna, rozběhl se k němu, padl mu kolem krku a objal jej. Teprve teď pochopil mladší syn, jakého vlastně má otce. Teprve teď pochopil, že nad všechna chytráctví o jeho odčinění vin službou nebo nad spolehnutí se na otcovu shovívavost je otcova odpouštějící láska. Nezbylo než říci: „Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě. Nejsem už hoden nazývat se tvým synem. ”Ale otcova radost nad vrácením syna nebrala konce. Rozkázal synovi prokázat takové pocty, jaké se udělují jen královským synům.
Starší bratr, který celý ten čas byl v pozadí tohoto vyprávění a celý čas pracoval na otcových polích, se vracel domů unavený po celodenní práci. Již zdáli slyšel zpěv a zvuk veselí. Když se dozvěděl, že toto veselí je k poctě mladšího bratra, nechtěl vstoupit dovnitř. Otec opět vyšel vstříc svému synovi, ale ten jej zahrnul výčitkami:
„Tolik let už ti sloužím a nikdy jsem neporušil žádný tvůj příkaz; a mně jsi nikdy nedal ani kůzle, abych se poveselil se svými přáteli. Ale když přišel tenhle tvůj syn, který s děvkami prohýřil tvé jmění, dal jsi pro něho zabít vykrmené tele."Tak moc byl zklamán starší syn z jednání svého otce. Otec jej však napomenul. Znovu, už podruhé zazní v tomto vyprávění radost nad návratem syna. "Ale máme proč se veselit a radovat, poněvadž tento tvůj bratr byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen. ”
Ga 3,26
Vy všichni jste přece skrze víru syny Božími v Kristu Ježíši.
Jsme syny jednoho otce.
Otec je bohatý a má majetek, který spravuje spolu se svými syny, takže se nemusejí starat
o budoucnost, jsou zajištěni a práce je dostat
Dědictví nám nikdo neukradne, je přichystáno pro všechny.
Zobrazují se dvě krajní meze našeho postoje k otci. Jedna rozmařilá, plná nevděčnosti a nevěrnosti, nedočkavá. Trochu lenivá,
protože každodenní práce nepřináší to, co bychom si tak přál. Trochu sobecká, protože se chce zařídit sama pro sebe.
Druhá mez je zodpovědnost, vážnost, pracovitost ve prospěch celého otcova domu.
Otec nebrání mladšímu synovi, aby odešel.
V okamžiku, když otec vychází vstříc svému synovi, syn pochopil, jakého otce má. Již si nic nelze nalhávat. Je jenom jedna možnost a to přijmout otcovu lásku s vyznáním "Nejsem hoden".
Starší bratr také nechápe, jaký je vlastně jeho otec; tak dlouho u něho žije a ještě nepochopil, že otcova láska je těžko pochopitelná. Také za ním otec vychází.
Náš nebeský Otec za námi vychází, když se ztrácíme ve svém sobectví a svých zásluhách. Chce, abychom dokázali žít a radovat se ve společenství bratří a sester - církve.
Otec vychází a zve nás na slavnost při stole v jeho království.
--------------------------------------
Práce s předškolními dětmi:
1. píseň, poznámky a úloha pro předškolní věk:
Zazpívejte s dětmi píseň Marnotratný syn (BTS 57)
Vyprávějte úlohu z Otčenáš Evy a Zdara Šormových (SR ČCE, Praha 1998) č. 1/3.
Zeptejte se dětí, jaké znají tatínky: hodné a spolehlivé, nebo i zlé a nespolehlivé, laskavé, či přísné, odpouštějící, či trestající? Jakého tatínka si představit, když říkáme "Otče náš"? Samotné vyprávění uveďte upozorněním, že příběh Ježíš vypráví proto, "abychom poznali, jakého máme Otce". Při vyprávění příběhu se držte obrázků.
Osnova: I. Syn žádá od otce podíl a odchází z domu
II. Syn rozhazuje dědictví
III. Syn skončil u prasat a vzpomíná na život u otce
IV. Otec běží synu naproti, vítá ho a raduje se nad jeho návratem
Pomůcky: Nechte děti vymalovat obrázky A 6 a sestavte z nich leporelo.

1/2 Otče náš - Otec vyslýchá naše prosby
Autor: Eva a Zdar Šormovi
Byl jeden člověk na cestách. Zastihla jej noc. V noci není dobře být venku sám. Řekl si: „Půjdu ke svému příteli, který bydlí nedaleko. Snad u něho naleznu nocleh i dostanu něco k jídlu a posilním se na cestu.”
Jeho přítel však neměl doma, čím by jej pohostil. Vzpomněl si, kde by si mohl chleba vypůjčit. Vyšel do noci a tloukl na dveře svého přítele, aby si od něj vypůjčil chleba. Jeho přítel však již spal, spala i jeho žena a děti. „Neruš mě ze spaní! Jestliže vstanu, vzbudím celý dům!” odpověděl přítel. Prosící za dveřmi se nenechal odradit a tloukl dál. Přítel pro jeho neodbytnost dveře otevřel a tlukoucímu dal, oč žádal.
Ježíš tento příběh vypravoval, aby zvěstoval: proste, a bude vám dáno; hledejte, a naleznete; tlučte, a bude vám otevřeno.” To je pěkné, to tedy budu prosit a žadonit a všechno, co chci, to dostanu. Vždyť ve svých prosbách nebudu myslet jen na sebe, ale také na druhé. Ano, Pán Bůh slyší naše prosby, a nejen slyší, ale vyslýchá, i když to někdy není přesně tak, jak bychom si představovali. Co je důležité, že Ježíš zde nekončí, ale pokračuje dál: Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat dobré dary, čím spíše váš Otec z nebe dá Ducha svatého těm, kdo ho prosí!" Zde je prosba, ne o cokoli, ale o Ducha Svatého. Ducha Utěšitele, Potěšitele, Ducha Povzbuditele a Síly. Ducha Smíření a Odpuštění. To máme hledat, po tom máme pátrat. Za dar Ducha Svatého máme prosit a modlit se a smíme se spolehnout, že nám bude dán. Tak jako otec laskavý dává svým dětem rybu a ne hada. Otcovská láska a slitování dává v pravý čas, co potřebujeme.
L 11,9
Proste, a bude vám dáno; hledejte, a naleznete; tlučte, a bude vám otevřeno.
Jsme jako hosté na tomto světě.
Jsme ale i hostitelé, ke kterým chodí přátelé, když je obklopí noc.
My sami mnohdy nemáme, čím bychom své hosty pohostili.
Víme, kde bychom nalezli pomoc, která je u našeho Otce v nebesích.
K našemu velkému překvapení nejen vyslýchá naše prosby, když jsme byli tak neopatrní a nic doma nemáme, co bychom mohli nabídnout, ale i to oč žádáme - chleba - nám Otec dává a nežádá zpět.
I v nejtemnější noci hříchu otec vstává a dává pokrm. Tento pokrm není jenom pro nás, ale
i pro druhé, kteří za námi přišli.
Nezapomínejme i na prosby o přítomnost Ducha svatého, který působí pokojv lidských srdcích.
Písně
- I když jsem denně ve srabu (SV91)
- Poselství ztraceným (SV95)
- Úžasná láska (SV108)
- Jak vzácnou přízeň dáváš nám (EZ597)
- Odpusť, že dnes tak jako včera (EZ330)
- Ovečko ztracená (SV240)
- Vzdejme Pánu díky (SV319)
- Temnou divnou mlhou bloudím sem a tam (EZ165)
- Tvá svoboda, tvá svoboda nade mnou (EZ752)
- V království Božím místa dost (EZ787)
- Srdce mé jásá, v tobě je spása (EZ324)
- Víc, než oko spatřit smí (SV368)
- Volný jsem (SV375)
- Ženeme se sami v sobě moudří (EZ337)
- Někdo mě vede za ruku (EZ714)
- Já chtěl bych, Bože můj, mít srdce plné síly (EZ320)
- Buď sláva Bohu, chvála Otci, který stvořil zemi (EZ589)
Bible
- Matouš 6,9
- Lukáš 15,11–32
Obsah stránky
Téma
Důvěra v Boha
Cíle
- Pouze téma „Otec“, děti si uvědomí roli otce, ústí do přímluvné modlitby, podobenství jako obraz Boha — Otce.
- Zde se nejvíce pracuje s textem modlitby Páně, děti se naučí a uvědomí jednotlivá slova v oslovení. Podobenství má funkci dotažení — Bůh je milosrdný Otec.
- Středem je práce s textem podobenství, rámuje ji vysvětlení slov modlitby Páně — předpokládaná předchozí znalost. Důraz na slově Otec.
Pro učitele
Biblický text: Mt 6,9; L 15,11–32
Poznámky k textu
K prosbě
- Otče — výklad tohoto oslovení jako dětské „tatínku“ je problematický a spíše se opouští. „Biblický titul Otce symbolizuje Boží vstřícný, životadárný příklon, poskytující člověku domov.“ „…bible vypráví o Božím sklonění k člověku, o Božím sestoupení a sestupování, o tom, že styk člověka s Bohem je dílem laskavého Boha, který nezůstal člověku vzdálen, ale z vlastní iniciativy přišel na doslech, na dohled, ba nakonec v Kristu dokonce na dosah, aby pomohl a zachránil.“
- Náš — „mladých, starých, milých, protivných, bílých, černých, Čechů, Slováků, sudetských Němců, evangelíků, katolíků, levičáků, pravičáků, chudých i bohatých.“
- Na nebesích — „Biblický výraz ‚nebe‘ vyznačuje naprostou Boží nadřazenost vůči vší viditelné a hmatatelné skutečnosti, jež je přístupná člověku a jeho zásahu.“ Fascinujícím pro člověka vždycky zůstane, že tomuto Bohu smíme říkat Otče, že platí současně to, co je výše v citátu od prof. Hellera.
K příběhu
Ježíš nám vypráví „příběh synů“, kteří mohli objevit, kým je pro ně otec. Jeden se otci dočista ztratil. Otec ho inspiroval k návratu a ještě ho překvapil svým přivítáním, radostí a vrácením ztraceného postavení. Druhý ho zahrnoval výčitkami a otec mu přesto potvrdil jeho místo u sebe a tím ho velmi vyznamenal. Takto překvapivě nám představuje Ježíš Boha a tak mu umožňuje říkat „Otče“.
Verš 12
Role otce či hospodáře v podobenstvích téměř výhradně připadá Bohu.
Žádost o jmění není ani nezákonná ani morálně problematická. „Mladší by stejně byl jednou tak říkajíc vyplacen. Prostě se chce udělat — prosadit — postavit na vlastní nohy už teď.“
Verš 13
Rozmařile je opakem významu slova spasení, tedy „nespasitelně… bezútěšně a nesmyslně.“ Děvky do toho zavleče až starší syn ve verši 30, klidně mohlo jít o špatné investice. Až zde dochází ke zlomu v tom smyslu, že mladší syn jde na věc špatně, to, co se dělo před tím, nebylo ještě nic odsouzeníhodného.
Verš 15
„Pást u pohana vepře je pro žida nepředstavitelné ponížení a odcizení. Mišna židům zakazuje chovat vepře.“
Verše 17–19
Postup pokání — přiznání si vlastní viny, vyznání, obrácení = cesta zpět. Někdy člověk musí absolvovat cestu světem, aby zjistil, že chce dojít tam, odkud vyšel.
Jako jednoho ze svých nádeníků — „Ačkoli syn žádá o toto nižší postavení, přesto v pozdravu říká otče.“
Verše 20–23
- To, co se stalo, syn vůbec nečekal, ani mu to na mysl nepřišlo (1 Kor 2,9).
- Otec běží k němu = teď je jasné, že otec očekával, vyhlížel, syn měl v jeho srdci i domě stále místo.
- Objetí a polibek netřeba komentovat, k tomu je nejlepší Rembrandtův obraz a v něm ruce otcovy.
- Nejlepší oděv místo otrhaných cárů = vrácení do původního stavu nebo znamení, že jeho stav se naprosto proměňuje.
- Prsten, předpokládá se pečetní = vrácení rodinných práv, „jako kdyby mu vrátil podpisová práva k účtům“.
- Boty — vrácení důstojnosti, protože přišel dokonce i o ně.
- Oslava — hostina je opakujícím se symbolem království Božího. Bůh se raduje nad navráceným (L 10,7).
- Byl mrtev — to je řečeno o době, kdy syn, jak se s oblibou dnes říká, „žil naplno“.
Verše 25–32
Klidně dejte staršímu synovi co proto. Farizej, zapšklý církevník, asketa bez radosti, workoholik, nemilosrdně překrucuje skutečnost, trucuje, myslí si, že pokání nepotřebuje, trápí otce. Potom mu přiznejte alespoň malé pochopení — měl důvod se naštvat. Podstatné je, co mu říká otec (v. 31). Považuji to za mimořádné vyznamenání staršího syna.
V této pasáži (už od verše 24) si všimněte práce s přivlastňovacími zájmeny — mluvčí tím, jak přiřazují postavy těmito zájmeny, staví oslovovaného či sebe do vztahu a tím odpovědnosti.
Podobenství nemá závěr, ten závisí na čtenáři, každý si má udělat závěr dle toho, jak se v podobenství vidí.
Úskalí tématu
Téma otce může být citlivé (otec není žádný; je natolik pracovně vytížen, že dítěti chybí; je jen víkendový; vztah mezi rodiči nebo dokonce mezi otcem a dítětem je z nějakého důvodu složitý; atp). Učitel by si měl být vědom, že toto by mohlo ovlivnit, jak by dítě mohlo chápat oslovení Boha „Otče“. Obraz milujícího a milostivého Otce — Boha najdeme především v podobenství.
Bůh není jako žádný lidský otec, ale to, jak rodiče, případně další blízcí lidé, o dítě pečují, může dítěti pomoct při vytváření vztahu k laskavému Bohu. (Pokud vyberete pro starší děti meditaci nad Rembrandtovým obrazem „Návrat ztraceného syna“, najdete podnět i pro tzv. mateřskou laskavost v Bohu.)
Výklad obratu „jenž jsi na nebesích“ by měl výrazně směřovat od jakékoli lokalizace Božího sídla, což, myslím, si dítě může představovat, k tomu, že Bůh je jiný než tento svět (včetně vesmíru).
Úskalí příběhu
Název Marnotratný syn se zažil zcela chybně, vůbec nevystihuje podstatu příběhu. V jiných jazycích je to alespoň Ztracený syn, ale i to je málo. Synové jsou dva. Hlavní postavou a důvodem naděje je milosrdný „vybíhající“otec.
Nestrhněte pozornost při vyprávění jenom na mladšího syna. Mohlo by se zdát, že děti odejdou s dojmem, že nejdřív je nutné upadnout do maléru, aby se Bůh mohl osvědčit jako milosrdný. Vyprávění má dvě ohniska a starší syn je také velmi důležitý. Zvláště ve výtvarném zpracování přichází starší syn zkrátka a doporučuji povšimnout si, jak i jemu otec projevuje milost a váží si ho.
Odkazy
Biblické odkazy
Ex 34,6; Dt 32,6; Ž 27,10; Ž 116,5; Iz 49,15n; Iz 63,16; Mt 6,8; Mt 7,11; L 6,36; J 14,6; 1 K 2,9; 1 K 15,10; 2 Tm 2,1; 1 J 3,1.
Internet, pracovní listy
- obrázkové čtení (ze stejné stránky si můžete stáhnout i verzi určenou k vymalování);
- Nečil, David: Podobenství o nalezených
- Šormová, Eva —Šorm, Zdar: Otče náš — Podobenství o marnotratném synu (pracovní list)
Některé odkazy na literaturu najdete výše v sekci „Poznámky k textu“.
Pro děti
Materiál můžete použít napříč věkovými kategoriemi podle vašeho uvážení, např. vytvoření plakátu z části „pro mladší školní věk“ lze použít pro všechny — vhodné pro věkově smíšené skupiny. Proloženě jsou poznámky pro učitele.
Pro předškolní děti
Představte si, že nám Pán Ježíš řekl, abychom v modlitbě říkali Pánu Bohu Otče. Asi tohle slovo neříkáte, víte, co znamená? (Malé děti to spíše nevědí.) Vy ale říkáte velmi často jiné slovo místo otec, znamená to totiž táta, tatínek. Otec je slovo vážnější a možná vznešenější než tatínek. Takže se rozhodně víc hodí říkat v modlitbě Pánu Bohu Otče.
Myslím, že když takhle máme říkat Pánu Bohu, že to znamená — Bůh je hodný a laskavý.
Můj tatínek takový byl. Hodný a laskavý.
Pokuste se říct dětem nějakou vzpomínku na otce, která by dokládala uvedené tvrzení. Doporučení: říkejte vzpomínku vlastní, autenticita je v tomto momentě vhodná.
Pokud jste sami otci, zkuste říct dětem něco o tom, jak se snažíte být co nejlepším otcem. Zmiňte i to, že to je někdy těžké, navážete pak snadno na příběh z evangelia.
Můžete navázat rozhovorem s dětmi o jejich zkušenostech, případně plánech — jací chtějí být rodiče.
Modlitba — prosba a přímluva
Rozhovor by měl končit konkrétní přímluvou, vložte do ní to, o čem jste mluvili.
Povím vám příběh, který vyprávěl Ježíš svým učedníkům. Vyprávěl jim ho, aby uvěřili, že Bůh je hodný a laskavý. Je to příběh o hodném tatínkovi, Ježíš by spíš řekl o milosrdném otci, protože vypráví o Pánu Bohu.
Vyprávějte za pomoci pracovního listu (viz „Odkazy“).
Pomůcky — zvolený pracovní list ze sekce „Odkazy“, pastelky.
Pro mladší děti
Modlitba, kterou nás naučil Ježíš, začíná oslovením Boha, a to vypadá takto:
Otče náš, jenž jsi na nebesích. Zopakujeme to všichni spolu.
Zpracování slov modlitby
Na velký papír (plakát) nakreslete 3 velké bubliny nebo ho prostě rozdělte na 3 pole. Ke každé oblasti přiřaďte jedno slovo — OTEC, MY, NEBESA.
- K „OTEC“ pište slova, která děti napadají k otázkám: Jaký je můj táta? Čeho si na něm vážím? Co pro mě dělá? Jaký bych chtěl být táta já sám? Rozšíření na rodiče jistě není chybou.
- K „MY“ — Když říkáme „Otče náš“, kdo všechno to je, ti „my“? Pište maximum nápadů, které si děti vzpomenou, ze všech prostředí, kde se pohybují. Vycházejte z toho, že Boží dítě je i ten, kdo se k tomu nehlásí.Var.: Nechte děti, aby na papír nakreslily hlavičky jako symboly za ty, na které si vzpomenou. Není třeba popisovat, jen zajistit, aby se děti k papíru vešly.
- K „NEBESA“ — Bůh je svatý, jiný a mnohem větší než svět a silnější než lidé. Nikdo se k němu nemůže nijak vytáhnout, ani se nad něj vytahovat. Máme před ním úctu a vzbuzuje v nás úžas. To ale vůbec neznamená, že Bůh je od nás daleko. Když se podíváme nahoru, vždycky vidíme nebe. Jako je nebe stále nad námi, tak Bůh je stále s námi. Věřím, že je každému z nás nablízku.Nechte děti přijít na to, jak by tohle dalo vyjádřit výtvarně. Možná to bude jedno slovo, napsané velkými písmeny (např.: NEBESA, SVATÝ, SILNÝ, ÚŽAS a ÚCTA), možná jen plocha modré či jiné barvy apod. Je to dost náročný úkol, můžete si proto předem připravit obrázek, který by to dle vás vystihoval (např. obloha).
- Závěr (při ukazování na plakát): Modlíme se k Bohu, který nás má tak rád jako otec svoje děti. Jsme jeho děti, všichni lidé. Ten, který nás má tak rád, je ten svatý a úžasný.Takový začátek modlitby pro nás Ježíš vymyslel.
Vyprávění podobenství
Tento příběh vyprávěl Ježíš. Je o tom, jak Bůh čeká na člověka a jak ho hledá. Je to příběh o milosrdném otci.
Ten otec žil na statku a dobře se mu dařilo. Taky všem, kdo s ním bydleli a kdo u něj pracovali. Byl to dobrý hospodář.
Měl dva syny, kteří s ním pracovali na statku. Už byli dospělí.
Mladší syn jednou řekl otci: „Dej mi můj podíl majetku, který mi patří. Chci sám rozhodovat o tom, co budu dělat.“
Otec odpověděl: „Nebudu ti bránit. Dám ti, co na tebe připadá, i když to není zvykem. Jednou by to stejně bylo tvoje a měl by ses o to starat sám. Přeju ti, aby se ti dobře dařilo. Kdybys potřeboval pomoc nebo radu, víš, že můžeš kdykoliv přijít.“
Syn dostal, co chtěl. Rozhodl se, že nebude statkářem, jako jeho otec a bratr.
Vzal peníze a řekl si: „Teď můžu dělat, co budu chtít já sám. Vydám se do světa. Co tam všechno bude…“
V daleké zemi, kam došel, toho bylo opravdu hodně. Skvělá jídla v restauracích, moderní oblečení a sousty zajímavých věcí, které doma nikdy neměli. Všechno si to koupil. Měl spoustu známých, těm taky pořád něco kupoval a jezdili na výlety a chodili na večeře. Až jednoho dne hrábl do truhličky s penězi — a vida, ona se změnila v truhličku bez peněz.
Známí ho opustili, ukázalo se, že se kamarádili jen s jeho penězi. Zpočátku prodával to, co si před časem koupil, ale i to jednoho dne došlo.
Rád by pracoval, aby si nějaké peníze vydělal, ale právě nastala v té zemi neúroda a hlad. Nemohl najít práci. Když už byl zoufalý, vzal práci u sedláka, měl se starat o vepře. U něj doma vepře vůbec nechovali a práce kolem nich jim připadala jako to nejhorší, co může člověk dělat. Tady byly jiné zvyky.
Vyrazil tedy pást vepře. Měl nesnesitelný hlad, sedlák mu nic k jídlu nedal. Bylo mu hrozně. Teprve v té chvíli si vzpomněl na otce. Jaké to bylo doma. Jak se všem v otcově domě dobře dařilo. Plakal, protože to všechno ztratil. Když byl nejvíc nešťastný, teprve ho napadlo, že se vrátí.
Pomyslel si: „Otec mě už nemůže chtít za syna, když jsem tohle provedl. Rozházel jsem dědictví, které on pro mě tak dobře připravil. Ale třeba mě otec přijme jako svého služebníka. Poprosím ho. Musím si promyslet, co mu řeknu. Řeknu mu — Otče, zhřešil jsem proti Bohu i proti tobě. Už nemohu být tvým synem, prosím, přijmi mě jako jednoho ze svých služebníků.“
Vstal a vydal se na zpáteční cestu ke svému otci a po cestě si opakoval, co mu řekne.
Otec ho viděl už zdaleka. Asi ho každý den vyhlížel. Hned mu běžel naproti. Objal ho a políbil.
Syn začal se svou řečí, kterou si připravil: „Otče, zhřešil jsem proti Bohu i proti tobě. Už nemohu být tvým synem….“ Ale nestačil to doříct.
Otec měl velikou radost a rozkázal svým služebníkům: „Přineste nejlepší šaty a oblečte ho, a doneste mu boty a prsten. A vystrojte velikou hostinu a buďme veselí, protože tento můj syn se ztratil a je nalezen!“ A konala se veselá oslava, celý statek tancoval.
Starší syn tou dobou pracoval daleko na poli. Když se vracel, uslyšel hudbu. Bylo mu to divné, zavolal si jednoho ze služebníků a ptal se: „Co to má znamenat, co se slaví?“
Služebník řekl: „ Tvůj bratr se vrátil a otec nechal vystrojit hostinu z radosti, že ho má doma živého a zdravého.“
Starší syn se velmi rozzlobil a nechtěl jít dovnitř. Služebník o tom řekl otci. Otec vyšel z oslavy ven a hledal po statku staršího syna, ten trucoval za stodolou.
Když ho našel, trpělivě mu domlouval: „Pojď s námi slavit a pozdravit se svým bratrem. Přece tady nebudeš stát o hladu, když je takový radostný den!“
Rozzlobený syn však křičel na otce: „Já pro tebe pořád pracuji, nikdy jsem tě neopustil a tys pro mě nikdy neudělal oslavu, abych si mohl pozvat přátele. A když přišel tenhle tvůj syn, který se vrátil jako žebrák a všechno, cos mu dal, rozházel, pro něj děláš hostinu! To je strašně nespravedlivé!“
Otec mu na to řekl: „Synu, velmi si tě vážím, jsi stále se mnou a všechno, co mám, je tvé. Kdykoliv budeš chtít oslavu, uspořádám ji pro tebe. Ale máme proč dělat oslavu právě dnes, protože tvůj bratr byl pryč, a to pro mě bylo, jako by byl mrtev, a on zase žije. Vždyť se ztratil a zase je nalezen.“
- Úkol 1: Jaký konec byste jim přáli? Co by měl udělat ten starší? Co ten mladší?
- Úkol 2: Na plakát jsme psali, jaký je ten náš otec. Co myslíte, co by řekli ti dva synové, kdyby oni měli říct, jaký je jejich otec?
Bůh je Otec i Ježíše, který tento příběh vyprávěl. Tak se stalo, že víme, co říká Ježíš o Bohu Otci — je milosrdný (milo‑srdný, milé srdce = laskavý, hodný, můžete do plakátu nakreslit srdce k „Otec“). K takovému Bohu, milosrdnému, jako je ten otec z Ježíšova příběhu, se modlíme. Oslovujeme ho Otče náš, který jsi v nebesích.
Pomůcky — velký list papíru, plakát, fix, případně obrázek, tempera, vodovky, barevný papír, pastelky.
Pro starší děti
Oslovení v modlitbě Páně je výjimečné. Smíme oslovovat Boha „Otče“, to znamená, že k nám má velmi osobní, důvěrný vztah. Stará se o nás. Není to však Bůh pro naše „osobní potřeby“, je Otcem nás, lidí, kteří jsme tak různí. Je Otcem i těch, kteří nám nejsou sympatičtí. Je v nebesích, to znamená, že je větší než svět, je silnější než lidé, je jiný, je svatý.
O tom, že se Bůh chová k lidem jako milosrdný Otec a že jsou lidé, jeho děti, různí, je podobenství v Lukášovi 15. Přečteme si ho.
Text podobenství přepište, každé dítě by ho mělo mít před sebou s možností do něho psát. Čtěte text nejlépe v dramatizované formě — každý má svoji roli.
Otázky nad textem
V případě nedostatku času se zabývejte jenom tímto:
- Co byla ta nejlepší věc, kterou udělal mladší syn?
- Co byla ta nejlepší věc, kterou udělal starší syn?
- Co byla ta nejlepší věc, kterou udělal otec (nemusí být jen jedna)?
„Nejlepší věci“ si podtrhněte, nejlépe barevně. Připište k podobenství ještě alespoň tři věty tak, aby v nich bylo zachyceno, co nejlepšího mohou udělat synové teď. Nebo chcete být realisty a nebude to zrovna to nejlepší?
Pokud máte dost času, vyberte si některé z těchto otázek a na závěr udělejte „nejlepší věci“.
- Kterým synem byste raději byli a proč?
- Jedná otec rozumně? Co byste udělali jinak? Byl otec spravedlivý?
- Co dělal syn v daleké zemi nejdřív (verš 13) a jak o tom referuje starší syn (verš 30)? Proč to říká? Znáte to, že v hněvu řekne člověk schválně zlé věci a pak toho lituje? (Rozmařilý může taky znamenat to, že v tom neuměl chodit a nechal si špatně poradit, vyhodil peníze zbytečně.)
- Starat se o vepře byla pro starověkého žida práce nejen odporná, ale také nábožensky problematická, prase je nečisté zvíře. Taková práce a navíc přání, aby mohl jíst totéž, co ta zvířata, znamená klesnutí až na dno. Hůř být nemůže. Jakou současnou činnost, situaci byste k tomu přirovnali?
- Co znamená „jít do sebe“? Všimněte si, jaký pohyb udělá mladší syn potom, co šel do sebe. Vrací se.
- Obrací se zpět k otci. Co si myslíte o tom, že výsledek velkolepé cesty do světa je návrat, že to je cesta tam a zase zpátky? Bylo to celé zbytečné?
- Co se tím příběhem v rodině ukázalo? Jestliže celou událost hodnotíte pro rodinu pozitivně, zkuste říct, co pro to museli jednotliví členové obětovat — co je to stálo.
- Co myslíte, že bylo pro otce nejtěžší?
- Všimněte si, jak o mladším synu mluví postavy od 23. verše dál — můj syn, tvůj syn, tvůj bratr, tvůj otec (verš 27). Podtrhněte si to. Proč to jednotlivé postavy říkají právě tak?
- Přečtěte znovu verš 31. Lze to pochopit jako slovo Boha k člověku? (Odpověď: Myslím, že ano.)
Pomůcky — text L 15,11–32 vytištěný v širším řádkování a prostorem, do kterého by se dalo psát; barevné psací potřeby.
Přesah
Podněty k přímluvám:
- za rodiny;
- za rodiče;
- za děti, které rodiče nemají nebo jejich rodiče se o ně neumí postarat;
- za lidi, kterým dítě zemřelo, odešlo příliš daleko, jsou s ním ve sporu;
- za ty, kterým se žádné dítě nenarodilo a oni by si to přáli;
- za lidi, kteří jsou jako ztracený syn, protože nevěří v Boha;
- za ty, kdo věří a přitom si stále na něco stěžují.
Diskuze nad Rembrandtovým obrazem Návrat ztraceného syna:
Rozbor obrazu na stránkách trvalých diakonů ostravsko–opavské diecéze.
Liturgie
Rituál
Učitel: Přicházíme k Tobě, Otče (Bože).
Děti: Neboť Tvé jest království i moc i sláva na věky. Amen.
Biblický text k zapamatování
Ježíš řekl: „Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.“ (J 14,6)
Modlitba
Otče náš, děkujeme ti, že tě takto smíme nazývat. Děkujeme za to, že nám to Ježíš Kristus řekl. Děkujeme za krásný příběh z evangelia. Díky za to, co všechno jsme se z něho mohli naučit. Prosíme, aby chyby, které uděláme, mohly být napraveny, abychom je dokázali sami napravit, jestli to půjde. To, co napravit nepůjde, prosíme, změň ty sám v něco dobrého. Obrať to svojí milostí, protože ty to udělat můžeš. Díky za to, že na tebe se můžeme spolehnout. Děkujeme za svoje rodiny a všechny lidi, na které můžeme spoléhat. Prosíme, už nás, aby bylo spolehnutí i na nás. Amen.
Okénko do bohoslužeb
Vytiskněte si Rembrantův obraz (viz odkaz v Přesahu). Ptejte se: „Co vidíte? Čeho jste si na obraze všimli? Může to být i nějaká drobnost.“ Nechte děti popsat, co vidí. Např. každý zmíní něco, co ještě nikdo předtím nezmínil. „Jak byste nazvali tohoto muže?“ Ukažte na otce. Pokud navrhnou otec, přitakejte jim. „Malíř nazval tohoto muže Otec. Proč asi? Jaký je to otec?“
V nedělní škole si budete o takovém (laskavém) otci dnes vyprávět.
