Šimon Petr

Kdo se dnes přidává k zástupu: Šimon Petr

Téma: Co znamená vyznávat, že Ježíš je Mesiáš

MOTIVAČNÍ UVEDENÍ


a) Pro všechny věkové skupiny; příběhu spíše znalé


Co víte o Petrovi? Co byste o něm sdělili někomu, kdo ho
nezná? (Jeden z prvních učedníků; rybář; patří do trojice Ježíšových nejbližších učedníků; dětem se může vybavit příběh,
jak Petr kráčel k Ježíšovi po vodě; sliboval věrnost, chtěl být
s Ježíšem, ale zradil; jeden z prvních svědků vzkříšení; od vzkříšeného Ježíše dostal zvláštní pověření pečovat o církev; káže
o letnicích; autorita v první církvi.)


b) Pro starší školní věk; pro znalé


Znáte Petra? Co byste řekli o jeho charakterových vlastnostech? (Vymýšlení se může odvíjet od vzpomínání na jednotlivé
příběhy: horlivý – nadšený; nestálý; jde do všeho po hlavě,
někdy ovšem bez rozmyslu.)
Víte, co je vyznání, vyznání víry? (Věřím v Boha…) Co myslíte, že je obsahem nejstarších křesťanských vyznání? (Ježíš je
Mesiáš; byl ukřižován a vzkříšen – Mk 16,6-8; 1K 15,3-4.) Petr
vyznával. Musel se ale učit, jak vyznávat.


c) Pro spíše starší; spíše neznalé


Co si dnes lidé, kteří jsou mimo církev, myslí o Ježíšovi?
Znají ho? Ježíš se tehdy také ptal, co si o něm lidé myslí.
Kým je Ježíš pro křesťany? Ježíš se tehdy ptal i učedníků, za
koho ho považují. Víte, co je vyznání?

  1. POZNÁMKY K TEXTU A JEHO KATECHETICKÉMU
    VYUŽITÍ
  • Cesarea Filipova – u tohoto města, daleko na sever od
    Jeruzaléma, začíná Ježíšova cesta vstříc pašijím. Ježíš na této
    cestě bojuje o to, aby bylo jemu a jeho poslání správně rozuměno. S Ježíšovým posláním kontrastuje jméno města, odkazující
    k světským vládcům.
  • Za otázkou „Za koho mě lidé pokládají “ může být
    snaha zjistit, jak Ježíšovo dílo vypadá zvenku. Odpovědi, které učedníci prostředkují, jsou kladné, svědčí o nadějích, které
    mnozí spojovali s Ježíšem. Je považován za jednoho z proroků.
    Zvláštní očekávání návratu na konci věků se v tehdejším židovství vázalo k Jeremiášovi a Eliášovi, který podle 2 Kr 2 nezemřel, ale byl vzat do nebe. Čerstvá vzpomínka spojila Ježíše i
    s Janem Křtitelem. Obecně však odpověď těch, kteří Ježíše vidí
    „z dálky“, vypovídá: je důležitý, má moc od Boha, ale je jedním
    z mnoha, případně je někým, kdo už tu byl.
  • Otázka, za koho Ježíše pokládají učedníci, ukazuje
    kontrast mezi pohledem těch, kteří jsou vně, a těch, kteří jsou
    Ježíšovi blízko. Otázka je kladena všem učedníkům dohromady,
    ale odpovídá Petr: „Ty jsi Mesiáš.“ Mesiáš znamená totéž co
    Kristus Pomazaný. Podle Petra je Ježíš tím jediným a jedinečným, který má přijít. V tom má Petr pravdu. Jinou otázkou
    je, jak si Petr tohoto jediného a jedinečného představoval. Titul
    „Pomazaný“ bylo především označení izraelského krále (i když
    pomazání se netýkalo nutně jen králů). V prorocké zvěsti se
    stalo označení „Pomazaný“ titulem očekávaného ideálního krále
    z Davidova rodu – osvoboditele, který přemůže pohany, vykoná
    nad nimi pomstu (Abk 3), obnoví izraelské království (Mi 5) a
    nastolí pokoj. Když Petr vyslovil tento titul, měl patrně na mysli
    některý z tehdejších modelů, ve kterých je Mesiáš chápán jako
    bojovný osvoboditel.
  • Narozdíl od Matoušova evangelia, kde je Petr pochválen za
    své vyznání, podle Marka Ježíš pouze přikazuje, aby Petrova
    odpověď zůstala utajena. (Podle Matouše Petr rozpoznává
    Ježíše nejen jako Mesiáše, ale také jako Syna Boha živého, což
    obsahu vyznání dává novou rovinu.) Podobný příkaz k mlčení
    nacházíme i v příběhu, kde Ježíše jako „svatého Božího“ poznává nečistý duch (Mk 1,25). Ježíš napomíná k mlčení, protože
    pokud se svědectví o něm jako o Mesiáši oddělí od pravé podstaty jeho díla, od utrpení, smrti a vzkříšení, může být pochopeno nesprávně a vyústit v nebezpečné důsledky.
  • Ježíš musí dát Petrovu vyznání pravý obsah. Začíná
    proto učedníky učit. Neužívá dále problematického titulu Mesiáš, ale označení Syn člověka. Tím naznačuje, že není politickým
    mesiášem, ale rozhodující postavou „posledních dní“ (Da 7).
  • Slovo o tom, že Syn člověka musí mnoho trpět, není
    výrazem atalismu, ale poslušnosti. Ježíš zřejmě měl nějakou
    představu o jedinečnosti svého poslání a mohl dobře tušit, že se
    nevyhne konfliktu s mocnými v Jeruzalémě. Pokud chtěl podstoupit tento konflikt, aniž by se násilím vzepřel Boží vůli, mohl
    očekávat utrpení. Zpráva o utrpení, smrti a vzkříšení je určena
    povelikonoční zvěstí, přesto v ní může být obsažen tento autentický prvek. Ježíš nechtěl své mesiášské poslání naplnit silou,
    ale láskou a vlídností, jejichž očekávatelným důsledkem bylo
    jeho vlastní utrpení a smrt.
  • Po utrpení a smrti přijde vzkříšení. Tato výpověď je však
    srozumitelná teprve čtenáři evangelia, který oddílu rozumí z pohledu velikonoc.
  • Petr měl zřejmě vlastní představu, jaký má Mesiáš být.
    Jeho představa se neshodovala s tím, co Ježíš předpoví- dal.
    Bere si proto Ježíše stranou. V tu chvíli jako by nechtěl býtjen
    jedním z učedníků, chce být víc než jejich mluvčí. Chce být
    Ježíšovým nejbližším, bližší než všichni ostatní, ale chce také
    určovat Ježíšovu cestu podle svých představ. Ježíšova cesta na
    smrt mu připadá jako šílenství, kárá proto Ježíše. Toto kárání je
    vyjádřeno stejným slovesem, jako když Ježíš napomíná zlé duchy. Považuje snad Petr Ježíšovo odhodlání trpět za posedlost?
    Utrpení a smrt se nesnesou s Petrovou představou o Mesiáši.
  • Ježíš však odmítá přijmout Petra jako privilegovaného rádce a stratéga své cesty. Napomene ho (opět stejné
    sloveso) před učedníky, mezi které Petr patří. Působí velmi tvrdě, že Petra nazývá satanem. To však nevyjadřuje Petrovu naprostou zvrácenost nebo zlou povahu, myslí se spíše na jeho
    okamžitou roli pokušitele. Petr Ježíšovi nabízí podobnou cestu,
    jakou nabízel ďábel při třetím pokušení na poušti (Mt 4). Nabízel mu politickou moc, pokud se ďáblovi pokloní. Ježíš ďáblovi
    oponoval připomínkou prvního přikázání: podlehnout pokušení
    politické moci je proti víře v jediného Boha.
  • Satan zde není míněn jako Boží oponent nadlidské povahy. Proti smýšlení, které je z Boha, stojí smýšlení, které je
    z člověka. V tomto případě je satanem – pokušitelem člověk
    Petr. Petr však nemá Ježíše nadobro opustit, nemá být zavržen.
    Má se vrátit na místo, které je mu určeno. Kraličtí překládají
    přesněji: „Jdi za mnou, satane.“ Když odmyslíme přísné oslovení, shoduje se tento Ježíšův příkaz s výzvou k následování,
    kterou povolává učedníky (Mk 1,17). Petr se má z pokušitele
    stát Ježíšovým následovníkem.
  • Mesiášem bývá nazýván ten, který vyřeší všechny naše
    problémy. Rozmluva o takovém mesiáši může dobře ukázat,
    jaké problémy považujeme za nejzávažnější a jak si představujeme jejich řešení. Může být zajímavým svědectvím o nás
    samotných. Petr měl své představy o Mesiáši, ale když v Ježíšovi Mesiáše rozpoznal, vydal se na cestu za ním a pochopil, co
    je z Božího pohledu pro lidský život nejdůležitější a jak se na
    tom podílet.
  1. FORMULACE TÉMATU
    Petr rozpoznává v Ježíši toho jediného, který má přijít, aby
    svět zachránil. Ačkoli měl své vlastní, lidské představy, jak by
    takový spasitel měl vypadat, ačkoli by nejraději sám naplánoval
    Ježíšovu budoucnost, nechává se od něho napomenout a vydává se na cestu následování.
  2. ÚSKALÍ TEXTU, TÉMATU A LINIE PŘÍBĚHU
  • Příběh dobře odráží Petrovu osobnost, je snad jakousi
    zkratkou Petrova příběhu víry. Přesto Petrův příběh není
    hlavním tématem textu. Tím je vyznání, že Ježíš je Mesiáš, a
    Kdo se dnes přidává k zástupu:
    Téma: Co znamená vyznávat, že Ježíš je Mesiáš
    zápas o pravý obsah tohoto vyznání. Petr vyslovil cosi velmi závažného a pravdivého, na druhou stranu se velmi mýlil a stal se
    pokušitelem. Petr je výrazný svým nadšeným osobním vztahem
    k Ježíši. Jeho víru však čeká zrání, než se stane důležitým svědkem vzkříšeného. Tuto proměnu Petrovy víry, která je už v našem
    textu naznačena ve výzvě k následování, musíme do vyprávění
    zahrnout, abychom z Petra neudělali svědka záporného.
  • V představách dnešního člověka těžko budeme hledat
    něco, co by odpovídalo tehdejšímu očekávání Mesiáše. Obraz
    Mesiáše jako ideálního krále není aktuální. Na druhou stranu
    obsah titulu Mesiáš nemá být určen našimi představami, nenalezneme ho rozborem toho, co si pod tímto slovem my představujeme, ale má být určen Ježíšovou osobou.
  • Může být nesrozumitelné, proč Ježíšovo poslání vrcholí
    právě v utrpení a vzkříšení. Jeho poslání však lze ukázat na
    celém jeho životě, který je naplněn trpělivou službou druhým. Není to cesta moci, ale cesta ponížení, ke které se Bůh ve
    vzkříšení přiznal.
    OSNOVA VYPRÁVĚNÍ
    I. Ježíšovo dosavadní působení – kázání, uzdravování, pomoc, společenství. (Tento bod je možné vynechat – záleží na zvoleném motivačním uvedení.)
    II. Ježíš se ptá: Jak ho vnímají lidé? Odpověď: Ježíš je jedním z mnoha.
    III. Petr vyznává: Ty jsi Mesiáš. Co tím však myslí? (Co bychom čekali od spasitele my? Jak si představujeme hrdinu?)
    IV. Ježíš vyučuje o svém poslání.
    V. Petr se pře s Ježíšem.
    VI. Petr se stává následovníkem – sice i nadále
    klopýtajícím, přesto důležitým.
    U menších dětí je snad lépe se vyhnout termínům mesiáš,
    satan apod. Cílem není vysvětlit tato slova, ale mluvit o Ježíšově
    díle a o Petrových lidských představách, které čeká proměna.
    Centrem příběhu je rozhovor o Ježíšově poslání. Nejjednodušší
    osa vyprávění pro malé děti může být:
    I. Ježíš vykládá o svém poslání sloužit.
    II. Petr protestuje, chce mít z Ježíše silného hrdinu.
    III. Ježíš Petra napomíná: jen cesta lásky a služby přináší
    opravdové řešení.
    IV. Petr se stává následovníkem.
  1. A) K PRÁCI S PRACOVNÍM
    LISTEM
    Co už o Petrovi vím
    Lze využít v úvodu (viz bod I Motivační uvedení).
    Co nám Petr zpívá na naši cestu víry
    Můžete se pokusit do písně A zástup stále přichází a zas jde
    dál vymyslet o Petrovi další sloku.
    Kde se Petrova písnička ozývá v bibli
    Tam, kde lidé opouštějí své lidské představy o Bohu a spáse
    a nechají se oslovit Ježíšem. (Apoštol Pavel před Damaškem.)
    Moje okénko
    Jaký obrázek se bude hodit: Můžete najít obrázky těch, kteří
  2. VYPRÁVĚNÍ
    ze za mesiáše považují, kteří si užívají politickou moc nebo bohatství, a na druhé straně kříž nebo obrázky těch, kteří slouží.
    Co mě v příběhu oslovilo Za co bych chtěl prosit
    Vhodná je přímluva za ty, kteří stojí v čele (církve): aby nešli po vlastní cestě, neprosazovali vlastní názory, ale nechali se
    vést Ježíšem a jeho obětavou láskou.
  3. B) K PRÁCI S POSTAVIČKAMI
    Hodí se vybrat postavičku, která je nakreslena z bočního pohledu. Tu vystřihnete a vymalujete z obou stran: z jedné strany
    se Petr zlobí (může mít u sebe meč), z druhé strany papíru se
    usmívá (může být vidět jeho srdce – nebo mohou děti samy
    vymyslet, jak znázornit službu). Tuto postavičku pak můžete
    přikládat k postavě Ježíše: buď proti němu – zlobící se Petr, nebo
    za něho – následovník Petr.
  4. C) TIP NA AKCI
    Divadélko nabídnuté pro práci s postavičkami můžete zkusit
    sehrát jako pantomimu: Petr, který nabízí cestu moci a násilí,
    se nakonec připojuje jako sloužící následovník. Kdo by se zhostil
    role Ježíše, nemusí dělat více než ukázat rukou Petrovo místo:
    za Ježíšem, mezi učedníky.
  5. ) PODNĚTY K ROZHOVORU
  • Používá se v dnešní době slovo mesiáš, aniž by se vztahovalo na Ježíše? Co se tím myslí?
  • Co trápí lidi na světě? Dokáže to někdo změnit? Jaký by
    musel být?
  • Je možné dosáhnout míru na světě mocí a násilím? Jaký je
    Boží způsob, kterým chce náš svět proměnit?
  1. LITURGICKÝ RÁMEC
    Vstupní verš: ž 119, 123-125:
    Zrak mi slábne, vyhlížím tvou spásu, výrok tvé spravedlnosti. Nalož se svým služebníkem podle svého milosrdenství,
    vyučuj mě v tom, co nařizuješ. Jsem tvůj služebník, učiň mě
    rozumným, abych poznal tvá svědectví.
    Případně pouze verš 125:
    Jsem tvůj služebník, učiň mě rozumným, abych poznal tvá
    svědectví.

    I. JEŽÍŠOVO DOSAVADNÍ PŮSOBENÍ – KÁZÁNÍ, UZDRAVOVÁNÍ, POMOC, SPOLEČENSTVÍ
    Ježíš už nějakou dobu chodil se svými učedníky po kraji. Tedy nechodili jen tak na výlety, podívat se
    na stromy, kopce a dýchat čerstvý vzduch, ale především chodili za lidmi. Navštěvovali úplně obyčejné
    lidi, Ježíš zvěstoval radostnou zprávu o přicházejícím Božím království, uzdravoval nemocné, těšil smutné
    a vůbec pomáhal. A dělal to s takovou obětavostí a silou, že si o něm lidé vyprávěli. Bylo jen málo těch,
    ke kterým se nedoneslo jeho jméno a vyprávění o tom, co dělá.
    II. JEŽÍŠ SE PTÁ: JAK HO VNÍMAJÍ LIDÉ? ODPOVĚĎ: JEŽÍŠ JE JEDNÍM Z MNOHA
    Na jedné z takových cest, bylo to zrovna docela daleko na sever od Jeruzaléma, se Ježíš zeptal učedníků: „Co si o mě lidé vlastně vyprávějí? Za koho mě považují?“ Učedníci občas něco mohli zaslechnout
    a teď můžou Ježíšovi odpovědět: „Myslí si o tobě, že jsi nějaký prorok. Nebo že jsi Eliáš, který znovu
    přišel. Nebo Jeremiáš. Nebo Jan Křtitel.“ Taková slova mohla Ježíše povzbudit. Jsou plná důvěry a dou ání
    v tíživé situaci.
    Izrael na tom totiž není zrovna nejlépe. V zemi jsou cizí vojáci, kteří neuctívají Hospodina. A vlastní národ? Sotva můžeme říci, že by Bohu sloužili nějak věrně. Když ale přišel Ježíš, může to být další znamení,
    že na nás Bůh nezapomněl a že se Izraele zastane. Kdo Ježíše potkal, byť třeba
    krátce, mohl poznat, že působí silou, která je od Boha. Jeho slova i činy jsou
    požehnané. Je dobře, že tu někdo takový je!
    III. PETR VYZNÁVÁ: TY JSI MESIÁŠ! CO TÍM VŠAK MYSLÍ?
    Dobře, to je pěkné, že si lidé tohle o Ježíšovi myslí. Ježíše teď ale zajímá, za koho
    ho mají jeho vlastníučedníci. Ti jsou mu nejblíže. Už ho docela znají. Vědí, jaký je
    jeho úkol? Už se nad tím někdy pořádně zamysleli? Petr se bez váhání vykřikl: „Ty
    jsi Mesiáš!“ Co to znamená? Ježíš není jenom znamením, že na nás Bůh
    nezapomněl. Není jenom další prorok, který vyřídí zprávu od Hospodina. Ježíš je
    tím jediným, kdo opravdu pomůže. Je tím jediným, kdo všechno naše trápení
    promění v radost. On konečně rozhodnev náš prospěch. Když je tu Ježíš, už
    nemusíme čekat nikoho dalšího. Dočkali jsme se toho, jehož příchod slibovali
    proroci!
    Co na to Ježíš? „Tohle nikomu neříkejte!“ To je zvláštní, že se Ježíš k Petrovu
    vyznání staví tak chladně.Není snad Mesiášem? Neřekl to snad Petr správně? Ano,
    Petr to vyznal správně. Ježíš je ten jediný, kdonám opravdu pomůže. Ale Petr má
    svou vlastní, příliš lidskou představu o tom, jak to má Ježíš udělat. Představuje si
    to asi podobně, jak si to tehdy přálo hodně lidí: totiž že Mesiáš sjednotí všechny,
    kteří věřív Hospodina, že z nich udělá obrovskou armádu, dobře nabroušeným
    mečem přemůže a vyžene cizí vo-jáky a ujme se kralování. Takhle si to mnozí
    malovali, že Mesiáš konečně zatočí se všemi nepřáteli.
    IV. JEŽÍŠ VYUČUJE O SVÉM POSLÁNÍ
    Zpráva o tom, že Ježíš je Mesiáš, musí zůstat utajena právě proto, že si to
    většina lidí představuje stejně jako Petr. Ale to není Ježíšova cesta. Ježíš to teď
    musí učedníkům vysvětlit: Ano, on přišel proto,aby všechny zachránil. Nechce k
    tomu ovšem použít armádu, ani meč nebo kopí. Chce pomáhat a sloužit.Ježíš půjde
    do Jeruzaléma ne proto, aby se násilím ujal vlády. Půjde tam proto, aby ukázal,
    jak moc násmá Bůh rád. Vládci v Jeruzalémě budou Ježíšovi usilovat o život. On
    ale neuteče, ani proti nim nezačne bojovat. On podstoupí utrpení, které pro něho
    chystají. Oni ho dokonce nechají zabít. Ale Bůh se Ježíše zastane a vzbudí ho k
    novému životu, který promění náš svět.
    V. PETR SE PŘE S JEŽÍŠEM
    Takhle si to tedy Petr nepředstavoval. On chce mít z Ježíše hrdinu, který to
    všem králům a vládcům natře a dosedne na jejich místo. Petr má pocit, že se Ježíš
    pomátl, když mluví o utrpení a smrti. Proto siho bere stranou a říká mu: „Ježíši,
    takhle to přece nejde! Teď to všem musíme ukázat, teď se musíme vydat do
    Jeruzaléma a udělat tam z tebe krále! Lidé za tebou půjdou. Stačí abys dal příkaz
    a máš tu připravenou armádu.“
    VI. PETR SE STÁVÁ NÁSLEDOVNÍKEM – SICE I NADÁLE KLOPÝTAJÍCÍM, PŘESTO
    DŮLEŽITÝM
    Ježíš se však nenechá zlákat pokušením, které mu Petr předkládá. Boží záměr
    je jiný, než si tento učedník představuje. Petr vše vidí pouze lidskýma očima. Proto
    mu Ježíš přikazuje: „Jdi za mnou, poku- šiteli!“ Pokud má Petr být svědkem
    skutečné záchrany světa, nesmí chtít sám řídit Ježíšovu cestu. Má sezařadit mezi
    učedníky a následovat Ježíše na cestě, kterou naplánovala Boží láska. Jít po té
    cestě někdybolí. Petr na ní třeba ještě několikrát klopýtne, zalekne se nebo zaváhá.
    Přesto se stane důležitým Ježí-šovým svědkem, kterého Bůh použije, aby šířil
    radostnou zvěst do světa.
  2. MODLITBA
    Pane Ježíši Kriste, děkujeme za obětavou lásku, se kterou jsi mezi námi žil,
    pomáhal a sloužil. Děku-jeme že nenávist lidí nedokázala tvou lásku zastavit.
    Děkujeme, že jsi i nyní s námi. Pomoz nám rozuměttvému plánu s tímto světem a
    následovat tě. Amen
Přesunout se na začátek