Natanael
Kapitola v pořadí
31.
Autor
Martin Fér
Pracovní listy
Příprava neobsahuje pracovní listyPísně
- Marie má dítě (EZ 486)
- Fíkový strom (S 160)
- Vstaň a hledat pojď tu zem (S 379)
- Nás zavolal jsi, Pane (EZ 315)
- Už přijíždí vlak Boží (S 355)
- V království Božím místa dost (EZ 787)
Bible
- Jan 1,35–51
Obsah stránky
Kdo se dnes přidává k zástupu: Natanael
Téma: Pojď a přesvědč se!
MOTIVAČNÍ UVEDENÍ
a) Pro všechny věkové skupiny, příběhu spíše znalé
Co víte o Natanaelovi? Slyšeli jste už to jméno? Co důležitého byste o něm sdělili těm, kdo o něm neví nic, nebo málo? (Asi
nikdo nebude vědět.)
b) Pro střední a starší školní věk, pro znalé
Jak se člověk může stát křesťanem? Kdo vás pozval k víře?
Pozvali jste vy někoho k víře?
c) Pro všechny věkové skupiny; příběhu spíše neznalé
Víte, co je to naděje? Jakou lidé mohou hledat naději? Na co
mohou čekat?
Jsou také nějaké naděje, které spojujeme s Bohem, s Ježíšem? Co je to alešná naděje? Marná naděje? Máte nějakou
naději?
- POZNÁMKY K TEXTU A JEHO KATECHETICKÉMU
VYUŽITÍ
- Janovo evangelium podává příběhy o povolávání učedníků zhuštěně v jediném příběhu. Pro celé Janovo evangelium
platí, že v textu je třeba hledat několik významových rovin,
které jsou vzájemně propojeny („běžná“ a „symbolická“ rovina:
např. „chceme vědět, kde bydlíš“, „viděl jsem tě pod íkem“). - Některá slovesa se opakují – následovat, přijít, hledat,
zůstat, vidět (těmito slovy je vykresleno jednání učedníka).
Zatímco u synoptiků (Mt, Mk, Lk) si Ježíš učedníky vybírá, zde
si učedníci vybírají Ježíše (postupně se nabalují, jeden zve druhého). Je tu tedy zdůrazněna role svědků (učedník je někým
k Ježíšovi přiveden). Zdůrazněno též lidské (náboženské) očekávání, jež předchází samotnému hledání a setkání s Ježíšem. - V oddílku se nachází většina titulů, které se o Ježíši dají
použít, někdy včetně jejich řeckého překladu: Beránek Boží,
Rabbi (Mistr), Mesiáš (Kristus), Syn Boží, Král zraele, Syn
člověka, „Ten, o němž psal Mojžíš…“ – všechny tituly
různými způsoby vyjadřují naději, se kterou žilo židovské společenství. - Oddíl je zarámován vystoupením Jana Křtitele a zjevením
Ježíšovy slávy v Káně Galilejské. Přechod od očekávání k naplnění. Učedníci jsou s Ježíšem, aby toto naplnění poznali. Jsou
zváni, aby „viděli nebesa otevřená a anděly Boží vystupovat a
sestupovat na Syna člověka“ – Ježíš je tím, kdo spojuje nebi a
zemi, kdo otevírá vztah k Bohu. (Tento obraz navazuje na Jákobův sen v Bét-elu – „Jákobův žebřík“.) - Učedníci pocházejí z různých prostředí – ukazují to
i jejich jména. Ondřej, Filip – řecká jména; Šimon, Natanael – hebrejská. Natanaele, kovaného Izraelce, zve právě Filip.
Příchozí odjinud, z necírkevního prostředí, jsou často před těmi,
kdo zdánlivě mají předpoklady k víře. To, co už „víme“, předsudky či tradice, mohou svazovat a bránit víře, setkání s Kristem. Jméno Natanael: „Bůh dal“. - „Mistře, kde bydlíš “ – „Pojďte a uvidíte“ – pozvání
k cestě. Poznat, kdo je Ježíš, znamená vydat se za ním, jít spolu
s ním. Učedníci sice viděli „chalupu“, kde Ježíš bydlel, ale o to
jim snad přece nešlo. Hned další den Ježíš odchází a zve je, aby
šli s ním. - „Co dobrého může vzejít z azaréta “ – Nazaret je pro
Natanaela příliš obyčejné místo, než aby odtamtud mohl přijít
Mesiáš. Obyčejné a snad i nábožensky pochybné. Ježíš je jiný
než naše očekávání. Očekáváme někoho „z vyšších míst“, kdo
by měl jasnou autoritu a vyřešil za nás všechny problémy. Ježíš
je příliš „obyčejný“ a jeho autorita závisí na tom, jestli ji vnitřně
přijmeme a jestli se k němu přidáme. K víře patří i připravenost
nechat si rozbíjet své předsudky a objevovat, jak Bůh působí
tam, kde jsme ho nečekali, nebo jinak, než jsme to čekali. - „Pojď a přesvědč se!“ – Filip o Kristu vydává svědectví,
zve k němu – ale poslední krok musí udělat Natanael sám. K víře
lze pozvat, ne „přemluvit“, „ukecat“, „utlouct argumenty“. Zveme k tomu, aby druzí poznali to, co jsme poznali a přijali my.
Co jsme vlastně poznali, co pro nás víra znamená (osobně)? Co
bychom rádi „nabídli“, aby se o tom „přesvědčili“ i druzí? - „Hle pravý Izraelita“ – Ježíš Natanaelovu „tradiční“ víru
a očekávání neodmítá – dobrá „tradiční“ víra Natanaele nakonec
vedla k tomu, že nelpěl na tom, co věděl a co si myslel (nedal
na své předsudky či pochyby), ale zvedl se (jako Abraham) a
vydal na cestu. - „ Viděl jsem tě pod fíkovníkem“ – íkovník může označovat místo, kde se studují Písma, nebo také symbolicky místo
mesiášského pokoje (Mi 4,4; Za 3,10); bývá spojován s příchodem nového věku. „Viděl jsem tě tam, kde jsi hledal Boha, naději. Aniž jsi to věděl, byl jsem tam… Já jsem ten, koho hledáš.“
Přesvědčilo Natanaele, že ho Ježíš viděl kdesi pod íkovníkem
(snad nějaký zázrak, Boží „vševidění“), nebo ho přesvědčilo, že
v Ježíši najednou poznává odpověď na stará zaslíbení a na svá
očekávání, třebaže je to odpověď nečekaná? Ježíš nás poznává
dřív než my jeho. Zná nás lépe, než my sami sebe.
- FORMULACE TÉMATU
K předávání víry („Jak se učedníci zvali za Ježíšem“ – možný
podtitul této úlohy) patří pozvání i kladná odpověď, svědectvíi
vlastní vykročení. Není to bez problémů. Natanaelův příběh
ukazuje, co všechno může být překážkou, má-li člověk uvěřit
v Krista: naše alešná očekávání, předsudky a předporozumění.
U Ježíše se setkávají lidé z různých prostředí i s různými představami a očekáváními. - ÚSKALÍ TEXTU, TÉMATU A LINIE PŘÍBĚHU
- Na první pohled příběh není až tak „vyprávěcí“, vlastně
se stále opakují tytéž motivy: pozvání k Ježíši, odpověď, svědectví dalším, následování. Na druhé straně je tu pořád nějaký
pohyb. A účastníci děje vystupují poněkud jiným způsobem než
v prvních třech evangeliích. Jsou mnohem aktivnější. Nemají
problém s tím, že mluví o Ježíši; „vydávají svědectví o něm“ a
děje se to naprosto přirozeně (zatímco dnešní křesťan je v podobné situaci často na rozpacích). Tady můžeme i ve vyprávění
využít přímé řeči. - Setkáme se zde i s postavami, o kterých se v jiných evangeliích moc nemluví. A jsou tu „detaily“, které lze vypravěčsky
využít. Stojí za to např. upozornit, že aktivnější než Petr je zde
jeho bratr Ondřej (on to je, kdo je první u Ježíše a kdo k němu
pak přivede i svého bratra). - V textu je řada titulů, na které můžeme navázat a osvětlit na nich očekávání, která s nimi byla spojena. Nebo může- me
ukázat, jak se měnil pohled učedníků na Ježíše: od rabbihok
Mesiáši. - O čem asi přemýšlí Nikodém sedící pod íkem? Tady se
při vyprávění můžete (právě pomocí těch titulů) soustředit na
představy, které tehdy věřící a zbožný člověk asi mohl mít. Jistě
čekal Mesiáše, ale jak si ho asi představoval?
OSNOVA VYPRÁVĚNÍ
a) Osnova pro předškolní děti
Pro předškolní děti omezte vyprávění jen na pozvání Natanaela (v. 43-51). Na konci zdůrazněte, že Ježíš Natanaela zná,
i to, po čem touží.
I. Natanael čeká krále a osvoboditele
II. Filip říká, že nalezli Mesiáše
III. Natanaelovi se to nezdá, má jiné představy
IV. Filip ho zve, ať se sám přesvědčí, Natanael se nechá
přemluvit
V. Natanael se setká s Ježíšem; Ježíš o něm ví a zná ho;
Natanael chce být jeho učedníkem
b) Osnova pro mladší školní věk
Ve vyprávění se soustřeďte na to, jak se učedníci postupně
zvali k víře (popud jim k tomu dal Jan Křtitel) a jak chtěli poznat, kdo vlastně ten Ježíš je.
I. Motivační uvedení (1c)
II. To je on!
III. Bratra s sebou
IV. Pojď a přesvědč se!
V. My se známe?
VI. Uvidíš toho ještě víc!
c) Osnova pro starší školní věk
I. Motivační uvedení (1b)
II. Natanael pod íkovníkem
III. To je on!
IV. To nemůže být on!
V. Šel a přesvědčil se
VI. Uvidíš toho ještě víc!- A) K PRÁCI S PRACOVNÍM LISTEM
Pracovní list bude asi možné využít spíš až po vyprávění.
Co už o Natanaelovi vím
- pravděpodobně nic, proto možno doplnit až po vyprávění
Co nám Natanael zpívá na naši cestu víry - po vyprávění můžete s dětmi vymyslet do písně sloku
o Natanaelovi: A zástup stále přichází a zas jde dál… a můžete
ji napsat na pracovní list. (Nebo můžete použít navrhovanou,
viz bod 7 Liturgický rámec, Písně.)
Kde se Natanaelova písnička ozývá v bibli
Všude, kde se člověk nečekaně setká z Bohem nebo s Ježíšem, a je to jinak, než jak si to předtím myslel. - Setník pod křížem, který v právě ukřižovaném Ježíši vyznává Božího Syna.
- Pomazání pasáčka Davida za krále.
Moje okénko
Prázdný rámeček slouží buďto k vymalování po vyprávění,
nebo se pokuste s dětmi najít a nalepit vhodný obrázek k tématu (nebo mohou udělat doma, příště se k tomu vrátit). - Najděte obrázky, které vyjadřují učednictví a pozvání ke
Kristu (např. lidé v kostele; přátelé, kteří spolu hovoří; kazatel,
nedělní škola.).
Co vás v příběhu oslovilo? Za co bych chtěl prosit
Větší děti mohou samy něco napsat. Krátkou prosbu mohou děti vytvořit jednotlivě nebo ve skupince. (Viz 9 Modlitba).
Společně pak můžete náměty přečíst a mluvit o nich a také se
společně pomodlit.
6 B) K PRÁCI S POSTAVIČKAMI
Z předkreslených postaviček vyberte – nejlépe po vyprávění i
práci s pracovním listem – s dětmi jednu, která podle nich nejlépe charakterizuje Natanaela. Obkreslete, vybarvěte a dokreslete
výraz ve tváři, či všelijak jinak ozdobte, vystřihněte a zavěste do
- VYPRÁVĚNÍ
řady svědků za poslední postavu, v tomto případě Jana Křtitele.
6 C) TIP NA AKCI:
Můžete příběh ztvárnit dramaticky – pantomimou. (Jan Křtitel ukazuje na Ježíše – učedníci sledují, obhlížejí, zvou se navzájem – Natanael kroutí hlavou, ale pak také jde na výzvědy…)
Nakreslete či napište s dětmi pozvánky do nedělní školy (či
na biblické hodiny pro děti) s ilustracemi, co společně děláte a
o kom si vyprávíte (např. zástup svědků). Budou-li děti chtít,
mohou pak své pozvánky dát svým přátelům. Nezapomeňte na
pozvánky uvést čas a místo.
6 D ) PODNĚTY K ROZHOVORU
- Co může lidem bránit v tom, aby se stali Ježíšovými učedníky, křesťany, aby uvěřili?
- Víte, jaké mohou mít lidé předsudky vůči víře, vůči Bohu?
Myslíte, že i věřící lidé mohou mít nějaké takové předsudky? - Je těžké přijmout, když je někdo jiný, než jak jsme si představovali? Když se něco děje jinak, než jak jsme si přáli a
představovali? - Může nás Bůh něčím překvapit, nebo o něm v zásadě všechno víme?
- Viz též nevyužité otázky z motivačního uvedení.
- LITURGICKÝ RÁMEC
Vstupní verš: Micheáš 4,1-4 (nebo 1 a 4)
I stane se v posledních dnech, že se hora Hospodinova domu
bude tyčit nad vrcholy hor, bude povznesena nad pahorky a
budou k ní proudit národy. Mnohé pronárody půjdou a budou se
pobízet: „Pojďte, vystupme na Hospodinovu horu, do domu
Boha Jákobova. Bude nás učit svým cestám a my budeme chodit po jeho stezkách.“ Ze Sijónu vyjde zákon, slovo Hospodinovo z Jeruzaléma. On bude soudit mnohé národy, ztrestá mocné
pronárody, i ty nejvzdálenější. Pronárod nepozdvihne meč proti
pronárodu, nebude se již cvičit v boji. I překují své meče na
radlice, svá kopí na vinařské nože. Každý bude bydlit pod svou
vinnou révou, pod svým fíkovníkem, a nikdo nikoho nevyděsí.
Tak promluvila ústa Hospodina zástupů.
I. MOTIVAČNÍ UVEDENÍ
Jak se to vlastně stalo, že jsme dnes tady a společně si vyprávíme příběhy z bible? Kde se tu vlastně
křesťané, věřící lidé vzali? – Začalo to úplně obyčejně: k Ježíšovi se přidalo pár lidí, říkáme jim učedníci.
Prostě jednoho dne zjistili, že stojí za to poslouchat, co Ježíš říká. A tak se rozhodli a zkusili to s ním;
zkusili jít jeho cestou, jít za ním, „následovat ho“ – tak se tomu, co udělali, také říká. Jak k něčemu takovému ale dojde? Jak je to vůbec napadlo, že se za tím Ježíšem mají vydat? Jak se to v životě stane, že
se pro něco nového rozhodnu?
II. NATANAEL POD FÍKOVNÍKEM
Vzpomínáte, jakým příběhem se loni v září v nedělce začínalo? Abrahamem. Seděl o poledním žáru
někde ve stínu a snil… Jak mu Bůh kdysi slíbil syna. Jak pořád někam putuje a neví vlastně, jestli to má
smysl. Splní Bůh co slíbil? Jestli ne, tak proč se vlastně takhle trmácím? Člověk nad podobnými otázkami
občas přemýšlí. Já také.
O mnoho set let později se tu znovu setkáváme s někým, kdo také sedí někde pod stromem – řekněme třeba, že se jmenoval Natanael (ale mohl se jmenovat zrovna tak Šimon nebo Lucie) a že ten strom
byl fíkovník (ale klidně to mohla být třešeň nebo buk). Natanael sedí pod fíkovníkem a přemýšlí a možná také trochu sní. Odmala ho učili důvěřovat Pánu Bohu. Čekat na slíbeného Mesiáše – na krále, který
lidem přinese svobodu (hlavně od těch nenáviděných Římanů) a který Izraelce
naučí správně žít. A co nejsprávněji dodržovat Boží zákon. Natanael snil o tom, jak
Izrael díky tomu králi konečně získá vážnosti u ostatních národů a jak se do
hlavního města Jeruzaléma budou sjíždět lidé z celého světa, aby se takéněco
dozvěděli o Bohu. To bude něco! Natanael sedí pod fíkovníkem, sní – a slíbený král
králů nikde.
III. TO JE ON!
Zatím kousek odtud prochází krajinou muž jménem Ježíš. Chodí a vypráví o
Bohu, zastavuje se s lidmia odpovídá na jejich otázky. Když je potřeba, pomáhá.
Nebo aspoň potěší. Jednou procházel kolem JanaKřtitele (o tom jsme mluvili
minule) – a když ho Jan Křtitel spatří, řekne svým žákům: „To je on! To je ten
slíbený Beránek Boží. Na jeho příchod jsem vás připravoval.“ A dva z jeho učedníků
se hned zvedli, rozloučili se s Janem a šli za Ježíšem.
Ježíš se jich zeptal: „Proč za mnou jdete? Co hledáte?“ A oni odpověděli:
„Chceme vědět, kde bydlíš.Chceme tě poznat. Chceme poznat, co přinášíš.“ A Ježíš
jim řekl: „Tak pojďte a uvidíte.“ A první dva Je-žíšovi učedníci byli na světě. Jeden
z nich se jmenoval Ondřej. Ten měl bratra Šimona, a tak hned druhýden za ním
zašel a řekl mu: „Nalezli jsme Mesiáše. Toho, o kom mluvil Křtitel.“ Přivedl Šimona
k Ježíšovi
- a další učedník byl na světě.
To byl začátek. Jan Křtitel na Ježíše ukázal, dva z jeho učedníků za Ježíšem šli,
pozvali další – a pak užse zvali navzájem. Říkali svým přátelům – toho musíte slyšet,
to stojí za to! Pojďte také za ním. Alespoňto zkuste.
IV. TO NEMŮŽE BÝT ON!
Ježíš se rozhodl odejít do Galileje, odkud pocházel (vyrostl v Nazaretu). A tak
říká těm několika učed-níkům, aby šli s ním. Řekli, že půjdou. To už s nimi byl další
učedník, který se jmenoval Filip. Ale než sevydali na cestu, právě tento Filip ještě
rychle běží za jedním známým, který se jmenoval Natanael. Filipvěděl, že tento
Natanael často myslí na Mesiáše a čeká, kdy se konečně naplní Boží zaslíbení. A
tak mu teď celý nadšený říká: „Našli jsme toho, o kterém se píše v bibli, u Mojžíše
a proroků. Konečně je tady ten, co ho pořád vyhlížíš. Jmenuje se Ježíš, je to syn
tesaře Jose a z Nazaretu.“ Natanael se napůl roze- smál a napůl rozčílil: „Z
Nazaretu? Z té díry? Co odtamtud může přijít dobrého? Já čekám Krále! Až ten
přijde, tak všichni sklapnou podpatky a postavěj se do pozoru! Ten váš učitel je
možná zajímavý, ale žeby to byl Mesiáš? To ne. Já čekám jiného.“ Filip se ale
nenechal odbýt a Natanaelovi říká: „No tak alespoňpojď a přesvědč se!“
V. ŠEL A PŘESVĚDČIL SE
Natanael snad chvíli přemýšlel. Možná si vzpomněl na Abrahama – že to vlastně
tenkrát bylo také úpl-ně bláznivé – spolehnout se na Hospodinovy sliby a vydat se
jen tak kamsi na cestu, a pak ještě dlouháléta čekat, jestli se ty sliby skutečně
splní, jestli to Boží zavolání nebyl jen přelud. Napadlo ho, že Bůh skutečně často
jedná úplně jinak, než lidé čekají. A zmeškat Mesiáše jenom proto, že to není přesně
pod-le mých představ… A tak se Natanael zvedl a šel.
Ježíš na něj pohlédl a řekl: „Podívejte se na něj – to je pravý Izraelita!“ Snad že
viděl tu odvahu, se kterou Natanael šel za něčím, co vůbec nebylo jisté. Za někým,
kdo vůbec nevypadá jako ten očekáva- ný Mesiáš, ale on se i přes ty rozpaky zvedl
a šel. Natanaele takové přivítání překvapilo a ptá se Ježíše:
„Odkud mne znáš? Jak víš, kdo jsem?“ A Ježíš odpoví: „Ale vždyť já tě znám už
dávno. Viděl jsem, jak sedáváš pod tím fíkem a s nadějí čekáš, že Bůh splní, co
slíbil. Neboj se, nebudeš zklamán.“ Natanaele to přesvědčilo. Snad ho přesvědčilo
to, že ho Ježíš zná, že ví, nad čím tolik přemýšlí. že ví o jeho nadějích.že mu není
lhostejný. A tak najednou vyznává: „Ty jsi skutečně Boží Syn, ty jsi ten izraelský
král, na kterého čekám!“ Vylíhl se další učedník.
VI. UVIDÍŠ JEŠTĚ NĚCO VÍC!
Ježíš mu říká: „Uvěřil jsi, protože jsem ti řekl, že tě znám? Věř mi, že uvidíš ještě
větší věci! Uvidíš víc,než jsi čekal, a víc, než jsi hledal. Uvidíš, jak Bůh sestupuje z
nebe a přichází mezi lidi.
Možná to bylo na Natanaela moc, aby to pochopil. Ale časem mu jistě došlo, o
čem Ježíš mluví: že právě tento Ježíš je tím, skrze koho přichází Bůh do světa.
Dveře nebes jsou dokořán, Bůh mezi lidmi.
- MODLITBA
Pane děkujeme ti za všechny, kdo nás pozvali k víře. Za všechny, kdo nás
přivedli za Ježíšem, aby- chom se mohli přesvědčit, že stojí za to mu naslouchat a
následovat jej. Prosíme za všechny, kdo mají předsudky vůči víře, kdo si myslí, že
je jen pro slabé a hloupé. Prosíme, dej se jim poznat. Amen
