Ageus
Autor
Pracovní listy
Příprava neobsahuje pracovní listyPísně
Bible
- Ezdráš 1,1
- Ezdráš 3,1–4
- Ezdráš 3,10–13
- Ezdráš 4,1–5
- Ezdráš 4,11–24
- Ezdráš 5,1–2
- Ezdráš 6,1–7
- Ezdráš 6,13–14
Obsah stránky
Téma: Dej odvahu včas slyšet
MOTIVAČNÍ UVEDENÍ
a) Pro všechny věkové skupiny; postavy spíše neznalé
Říká vám něco jméno Ageus? Kam byste ho zařadili – mezi
učedníky, praotce, bojovníky, kouzelníky, proroky? Víte, co měli
takoví proroci na práci?
b) Pro střední a starší školní věk
Byli jste někdy na dlouho z domova pryč? Těšili jste se
domů, stýskalo se vám? Co může člověku pomoci, aby to stýskání přežil? (Povídat si s někým; popisovat někomu, jak vypadá
jeho pokoj; prohlížet si s někým fotky rodičů, sourozenců; telefonovat si.?)
c) Pro předškolní děti
Co všechno potřebujeme k životu? (Dětem můžete ukázat
obrázky, ať se inspirují; nebo děti své nápady promyslí a druhým pantomimou předvádějí, ať hádají. Až dáte pestrobarevný
seznam jídel, pití, ošacení, hraček, kamarádů, domovů, vzduchu atd. dohromady, zeptejte se, co nám tyto věci dávají?) Co
ještě potřebujeme? Co nám dává Bůh?
- POZNÁMKY K TEXTU A JEHO KATECHETICKÉMU
VYUŽITÍ
- Ageus byl jedním z tzv. malých proroků a první, jenž
působil po návratu Izraelců z babylonského zajetí. Sám se prý
narodil v Babyloně; v Jeruzalémě se však jeho život skončil.
Sám tedy nepoznal, jaké to je muset opustit domov, svůj dům,
rodnou hroudu darovanou Bohem, někde v cizím kraji rozbít
stan a dou at, že to je jen na dobu přechodnou. Ale i když Ageus sám vyhnání neprožil, zřejmě už v dětství naslouchal těm,
kteří si vyprávěli o tom, co zažili, i o svém pravém domově, ze
kterého museli odejít.
Po návratu Izraelců do Palestiny se stalo slovo Hospodinovo
skrze proroka Agea (Ag 1,1). Jméno Ageus znamená sváteční;
chce se tím říci, že se Ageus počítá mezi proroky za svátečního
objevil se, vystoupil s důležitým poselstvím a už nikdy před
lid nepředstoupil? Anebo se jeho vystoupení týkalo věci neobyčejné, ,sváteční‘? Ageus předstoupil před lid s poselstvím: pokračujte ve stavbě chrámu Hospodinova. Máte zvelebené domy,
upravené zahrady, dobře zoraná pole, ale příbytek Hospodinův
je v rozvalinách! Sejete mnoho, a sklízíte málo (Ag 1, 6a). Ageus svým poselstvím podněcoval lid ke stavbě chrámu a utvrzoval je ve víře, že Bůh bude při nich během stavby stát a oni
své dílo dokončí. - O době po babylónském exilu nám vypravují dvě knihy
Starého zákona: Ezdráš a Nehemjáš. Podrobně líčí, jak se po
pádu babylonské říše ujali vlády Peršané. Jejich nejznámější
král Kýros dovolil (r. 538 př. Kr.) části Izraelců, kteří žili v exilu,
návrat do země otců, obnovu rozbořeného Jeruzaléma i chrámu, obdělávání půdy a jiné potřebné věci – jen když přitom
budou uznávat perské panství. Po sedmdesáti letech se tedy vyhnaní navracejí domů a Ezdráš s Nehemjášem nám tuto událost
i velkou eu orii z ní zprostředkovávají. Pravděpodobně v roce
536 př. Kr. při oslavách podzimních svátků v Jeruzalémě byly
položeny základy ke stavbě chrámu. - Po příchodu do otcovské země nebylo jednoduché hned
začít s nastolováním dřívější situace, s budováním něčeho, co
nikomu z tamějších po 70 let nechybělo. V onom příběhu můžeme číst, že se navrátivší Izraelci potýkali s četnými protivenstvími a zamítavými projevy vůči jejich aktivitám obnovit
chrám či Jeruzalém.
Judovi a Benjamínovi ,protivníci‘ (Ezd 4,1) nebo též ,lid
země‘ (v.4) prosí o možnost pomáhat při stavbě chrámu, ale
od Izraelců se jim dostane zamítavé odpovědi. Vypravěč to vnímá jako snahu o úmyslné zhatění stavby Hospodinova chrámu.
Současně je z příběhu patrné úsilí o udržení čistoty židovského
náboženství a o vymezení vůči směšování s cizinci. Ezd 4 pojednává souhrnně o všech takových kauzách i o tom, jak protivníci
stavby postupně uspějí i u perského krále. Následkem rozhodnutí jeho dvora byly veškeré práce Izraelců pozastaveny. - A právě tehdy, když upadali do letargie či skepse, že není
možné pokračovat ve stavbě chrámu, vystupuje Ageus a nabádá lid k obnově stavby chrámu. V tom čase se místodržící perského krále dotazují, zda jsou Izraelci oprávněni stavět
chrám i hradby města (Ezd 6). Král Dareios přikazuje svým
úředníkům, aby důkladně prozkoumali všecky staré spisy, které
se toho týkají. Na základě těchto spisů pak rozhodne, že práce
mohou pokračovat, a okolo roku 515 př. Kr. byl chrám dokončen.
FORMULACE TÉMATU
žádný prorok neexistuje bez Boha ni člověka. Lidem prorok
přináší zprávu, uchu libou či neveselou; Bohu dokáže naslouchat a tlumočit jeho vůli. Možná i Ageus – jako ostatní – upadl
do letargie, zapomnění, pocitu spokojenosti po návratu a skepse z nemožnosti dostat se přes úřady ke stavbě chrámu. Ale
zaslechl Hospodinovo slovo, které se k němu v pravý čas stalo,
a to slovo – pro mnohé nelibé – nesl s odvahou dál k lidem.
ÚSKALÍ TEXTU, TÉMATU A LINIE PŘÍBĚHU
Fakt, že do babylonského vyhnanství byla odvedena pouze
část Izraelců, není pro děti podstatný a mohl by ve vyprávění
umenšit důležitost události vyhnanství a návratu; proto ho doporučuji vynechat. Rovněž nezabíhejte do detailů dvojího ověřování oprávněnosti staveb; zejména pro mladší děti by tyto
in ormace zastiňovaly linii příběhu.
Úskalí se pro děti může skrývat v (ne)pochopení vykázání
protivníků Judy a Benjamína neboli ,lidu země‘ ze stavby chrámu. Za žádostí protivníků můžeme vidět snahu participovat na
tom novém, které se objevilo v krajině s návratem Izraelců;
snahu naklonit si nová božstva – Hospodina Boha. Odmítnutí Izraelců neznamená pohrdání lidskou pomocí ani odlišným
náboženským vyznáním; spíše jde o to, že si uvědomili vlastní
cestu víry a zároveň i její křehkost v přítomnosti jiných náboženských skupin.
Před začátkem budování nového chrámu konají Izraelci bohoslužbu. Smyslem nebylo naklonit si Boha či předem pojistit zdárný průchod věcí příštích. To by byla magie, manipulace
s Boží vůlí. Bohoslužba je oslavou obnovení chrámové práce.
OSNOVA VYPRÁVĚNÍ
a) Pro předškolní děti
Osnova plynule navazuje na motivační uvedení bodu c). Záměrně se vyhýbá prvnímu nezdařilému pokusu o stavbu chrámu, zápletkám s protivníky stavby či ověřování oprávněnosti
stavby. Osnova podtrhuje jednoduchou a zároveň nejpodstatnější myšlenku příběhu.
I. Lidé se navracejí ze zajetí a zvelebují vlastní domy,
II. na chrám Hospodinův však zapomínají.
III. Ageus se lidu ptá: Co vám váš dům (ne)může dát?
IV. Postavte chrám Bohu! A lidé se pouštějí do stavby;
V. s velkou slávou a radostí je chrám dokončen
b) Pro školní věk
Osnova navazuje na motivační uvedení bodu a) i b). Z bodu
a) se uvedení napojí na příběh v momentě, když zmíníte, že i
Ageus byl mezi těmi, kteří přišli z Babylóna. Bod b) s osnovou
spojuje radost, když se někdo navrací domů.
I. Radostný návrat izraelského lidu ze zajetí
II. Lid koná bohoslužbu a pouští se do stavby chrámu
III. Nepřátelé Izraelců se stávají odpůrci stavby a práce na
stavbě jsou zastaveny
IV. Lidé pečují o vlastní domy, na chrám zapomínají
V. Čas, kdy se stalo slovo Hospodinovo skrze proroka Agea
VI. Lid se vzchopí a pustí se znovu do práce
VII. Král Dareios vydává rozkaz: ,nerušit práci na chrámě‘
VIII. Chrám je dokončen a lid v něm slaví bohoslužbu
- 6.A) K PRÁCI S PRACOVNÍM LISTEM
Pracovní list lze použít kdykoliv; některé části však sami vybízejí k vypracování před, během či až po vyprávění.
Co už o Ageovi vím?
Lze využít v úvodu (viz bod 1 Motivační uvedení); v motivační části mohou děti samy heslovitě vpisovat anebo v symbolech zobrazovat vše, co o ,poslání‘ proroků vědí.
Co nám zpívá na naší cestu víry?
během vyprávění či po něm můžete s dětmi vymyslet sloku
o Ageovi do písně: A zástup stále přichází a zas jde dál. a napsat ji na pracovní list. (Viz bod 7 liturgický rámec, Písně)
Kde se Ageova písnička ozývá v bibli
- tam, kde biblická postava zažívá odloučení od své otcovské země a zároveň může prožít i radost z návratu. (Např. Jákob u Lábana a setkání s Ezauem; Noemi z příběhu Rút.)
- tam, kde se stalo slovo Hospodinovo skrze proroka.
- tam, kde se Boží lid rozhoduje, jestli se přizpůsobí okolí –
nebo zůstane sám svůj.
Moje okénko
Prázdný rámeček slouží k vymalovávání po vyprávění (např.
stavba chrámu, viz 6.C Tip na akci).
Nebo se pokuste s dětmi najít a nalepit vhodný obrázek
k tématu. Budete-li se hledání obrázku věnovat hned po vyprávění, předpokládá to, abyste měli po ruce několik obrázkových
časopisů, ve kterých budou děti moci hledat vhodný obrázek
k tématu: ej odvahu včas slyšet (jeden radí druhému; někdo, kdo nechce od druhého vůbec nic slyšet; jeden napomínající druhého).
Co mě v příběhu oslovilo. Za co bych chtěl prosit
Děti napíší, co je v příběhu o Ageovi oslovilo. Společně si
to pak můžete přečíst, mluvit o tom a společně či každý zvlášť
vytvořit krátkou prosbu. Na závěr jednotlivé prosby můžete zahrnout do společné modlitby. (Viz 9 Modlitba)
- 6.B) K PRÁCI S POSTAVIČKAMI
Vyberte – nejlépe po vyprávění i práci s pracovním listem –
s dětmi jednu postavičku, nebo nakreslete vlastní, která podle
nich nejlépe charakterizuje Agea; co Ageus lidem přinesl. Obkreslete, vybarvěte a dokreslete výraz ve tváři, či všelijak jinak
ozdobte, vystřihněte a zavěste do řady svědků za poslední postavu, v tomto případě za Ester. - VYPRÁVĚNÍ
- 6.C) TIP NA AKCI
Z kostek postavte anebo z barevných papírů ve tvaru cihel
společně na papír nalepte kostel
S menšími dětmi si můžete zahrát na ,Peška‘; sic on neprobouzí slovem - ) PODNĚTY K ROZHOVORU
- Znáte nějakého člověka či literární postavu, která se ocitla
daleko od svého domova? Díky čemu a jakým způsobem
přežíval toto nelehké období? - Trávili jste někdy dlouhý čas (třeba o prázdninách) mimo
domov? Stýskalo se vám; po čem nejvíce? Jaké to je vrátit
se domů? Co jste dělali jako první, když jste vešli do svého
pokoje? - Co se dá dělat s tím, když nám někdo maří práci?
- Víte, čemu se říká ekumena? Je dobré, abychom byli v kontaktu s lidmi ostatních vyznání? Je zapotřebí, abychoms
nimi spolupracovali? Do jaké míry můžeme ustupovat ze své
cesty víry? - Je dobré trvat vždy na svém, i když takový postoj vyvolá
nepochopení a nepřátelství? Kdy je takový postoj nutný? - Co potřebujeme, když chceme postavit dům? Je možné začít
s pracemi i bez stavebního povolení?
- LITURGICKÝ RÁMEC
Vstupní verš: ž 27,4
O jedno jsem prosil Hospodina a jen o to budu usilovat:
abych v domě Hospodinově směl bydlet po všechny dny, co živ
budu, abych patřil na Hospodinovu vlídnost a zpytoval jeho vůli
v chrámu.
Čtení: Ezd 1, 1-5
I. JAK TO BYLO V BABYLÓNĚ
Ageus byl zadýchaný, když usedal na kámen a začal dloubat klackem do hlíny. Přitom vzpomínal, je-li
to dávno či není, co jako kluk sedával při západu slunka se staršími a naslouchal jejich zkazkám o domově, jejich písni o otcovské zemi, odkud byli násilím odvlečeni. Ageus už dneska neví, o čem přesně
vyprávěli, na to byl příliš malý, jen mu z toho utkvěl ten obrovský žal a stesk. A pokaždé, když si na to
vzpomene, běhá mu mráz po zádech. Snad Hospodin Bůh dá., jako včera slyší ta slova s nimiž se stařešinové vždycky rozcházeli ze svého podvečerního posezení do svých babylonských domovů. A v ten okamžik se Agea zároveň dotkla vlna ohromné naděje a víry, že v Babylóně nezůstanou až do své smrti.
II. JAK TO BYLO DOMA
Mezitím se dech Ageův zpomalil a on se napřímil a pomalu rozhlédl po krajině. Tak to je ona, země
otců; země, kterou jim Hospodin Bůh dal a do které se navrátili. Už ani neví, jak je to dávno, co přišli.
Radost z toho, že jsou všichni opět tam, kde toužili být, doma, na svém a ve svém, jako by vyprchávala. Po příchodu se všichni sebrali a společně děkovali Bohu, že na ně nezapomněl a přivedl zpět domů.
Kvapem se všichni vrhali do práce. Rozhodli, že znovu postaví Bohu chrám a s ním opraví polorozbořený
Jeruzalém. Nejprve postavili oltář, přesně na tom místě, kde původně stál, aby na něm mohli přinášet
oběti Hospodinu. V dalším roce se pak dali do stavby chrámu. Při velkolepé bohoslužbě položili základy
nového Hospodinova domu. Slavnostně položili základní kámen a pár ještě navrch, ale to bylo poslední,
co udělali. Pak jim do jejich plánů a vizí začaly vstupovat všelijaké nesnáze. Přišli lidé z okolních národů,
jestli se mohou spolupodílet na stavbě. Izraelci je odmítli, protože stavět chrám Bohu není jako stavět
ledajaký dům. Nejprve je zapotřebí Boha poznat a uvěřit v něho. A tak se z žadatelů stali nepřátelé, kteří
nepřetržitě házeli Izraelcům klacky pod nohy. Až nakonec přišlo oficiální zamítnutí veškerých staveb od
samotného perského krále.
III. JAK TO JE
Ageus si opřel nohu o poblíž povalený kámen a zadíval se pod sebe. Rozkaz krále
utnul veškeré nadše-ní a čas utíkal nemilosrdně dál. Ageus pod sebou viděl honosné
domy, zvelebené zahrady, pečlivě zoranápole, rozsáhlé sady. Uzavřeli jsme se mezi
své ploty, do svých domovů a zahrad, zabrali se do svých vinic,nechali se pohltit
svými poli. žijeme, ale zapomínáme, co nás těší, co spojuje, co dodává sílu, co
jsme chtěli tvořit společně. Sem, na vrcholek hory, k Hospodinovu oltáři, si mezi
svým žitím jen odskakujeme. Nepobudeme tu, nezastavíme, nezamyslíme se.
Vždyť – kdo by se na tohle chtěl dlouze dívat?, pomyslelsi Ageus a nohou zaviklal
kamenem. Oltář Boha na rozvalinách volal člověka k zamyšlení.
A tu se stalo slovo Hospodinovo k Ageovi: ,Co je tohleto za cestu, kterou si
vybral můj lid? Co vám vaše domy, pole, zvířectvo, vinice a sady přinášejí?
Nepachtíte se za mnoha věcmi, které vám však jenmálo mohou dát?‘
IV. JAK TO NEMUSELO DOPADNOUT
Když Ageus sbíhal s vrcholku, ani se nestačil otočit. Chtěl být dole co nejdřív, u
lidí, aby všem mohl říct, na co zapomněli. ,Nestavme už nová sídla, nezvelebujme
nadbytečně naše zahrady a nepřeorávejme svá pole. Nedávejme jim víc, než
potřebují. Ale postavme chrám Bohu.‘ – Když to řekl, začali se někteříIzraelci ošívat
a jiní namítali, že určitě přece ještě platí zákaz stavět. Ale Ageus jim řekl: ,Buďte
rozhodní,je výrok Hospodinův. Bůh vás bude sprovázet při vaší stavbě a vše
dovede ke zdárnému konci.‘
V. JAK TO DOPADLO
Kdyby nebylo Boha ni člověka, prorok Ageus by neměl co na práci. Ageus ale
zaslechl Boží slovo as odvahou ho lidem tlumočil. Jim se pak při stavbě chrámu
stal oporou a neustále je ujišťoval, že Bůh jes nimi. A splnilo se, jak Hospodin Bůh
řekl. Perský král vydal nový rozkaz nerušit stavbu chrámu, a tak Izraelci chrám
zdárně dokončili. S velikou radostí a slávou se v dostavěném chrámě konala
bohoslužba.Všichni si při ní s vděčností připomínali Boží záchranu ze zajetí a
otročiny a vyvedení do svobody. Bůh projevil lásku ke svému lidu a Ageus byl ten,
který ji zaslechl a nebál se ji tlumočit dál. - MODLITBA
Dej odvahu včas slyšet, co pro nás, Pane, máš. Když nechceme slyšet, když
upadáme do spokojenosti,když si myslíme, že vše pevně třímáme ve svých rukou.
Díky, že ti o nás jde, že k nám promlouváš a žei my smíme slyšet tvůj hlas, i když
nám třeba v onu chvíli není příjemný. Amen
