Ámos
Autor
Pracovní listy
Příprava neobsahuje pracovní listyBible
- Ámos 7–8
Obsah stránky
Kdo se dnes přidává k zástupu: Ámos
Téma: Není všechno zlato, co se třpytí
1. MOTIVAČNÍ UVEDENÍ
a) Pro všechny věkové skupiny, příběhu spíše znalé
Co víte o Ámosovi? Slyšeli jste už to jméno? Co důležitého
byste o něm sdělili těm, kdo o něm neví nic, nebo málo?
Asi jen málokdo bude znát příběh, snad jen, že to byl prorok
a že toto jméno měl Komenský.
b) Pro střední a starší školní věk, pro znalé
Znáte úsloví „Koho chleba jíš, toho píseň zpívej“? Víte, co
znamená? A co když se podle toho začnou chovat proroci? Fa-
ráři? Křesťané?
Když se máme dobře, musí to také znamenat, že žijeme
dobře? Proč?
el byl dobyt a vysídlen v r. 722 př.n.l.
– vidoucí (7,12) – někdy označení proroků, souvisí s tím,
že ve vytržení mysli měli různá vidění a sny. Zde asi použito
ironicky – „to, co nám říkáš, jsou jen bláboly, není na tom nic
rozumného, tak se seber a jdi domů do Judska…“
– nevynášej věštbu proti Izákovu domu (7,16), doslova
„netřísni dům Izákův“ – srovnává zvěstování Boží vůle se slin-
táním (v extázi) blábolících věštců – urážka nejen proroka, ale
samotného Hospodina.
– zvěstování soudu (8,9-12) – to, jak si v Izraeli žijí, před
Bohem neobstojí. Konec bude tvrdý. Přijde temnota. Nakonec
se objeví hlad po tom, co říká Bůh. Ale Bůh už nebude k naleze-
ní. Když Bůh mlčí, to je ta nejhorší chvíle.
c) Pro všechny věkové skupiny, příběhu spíše neznalé
3. FORMULACE TÉMATU
Už vám někdo řekl, že děláte něco špatně? Co jste mu od-
pověděli, co jste si mysleli? Už jste někomu řekli, že dělá něco
Sebespokojené a zpohanštělé „vyšší“ izraelské společnosti je prorok Ámos poslán vyřídit vzkaz, že to vše, na čem si tak
špatně, že udělal chybu? Co myslíte – je těžší vytýkat chyby
zakládají, před Bohem nestojí za nic. Za vší tou nádherou i nád-
tam, kde všechno vypadá celkem dobře, nebo tehdy, když se
herně vypadající zbožností je jen prázdnota, která se naplno
něco pokazí? Proč?
ukáže, až o všechnu tu nádheru přijdou. A jestli si myslí, že
Někdy je těžké chybu rozpoznat; lidé se sebou spokojení
uctívají Hospodina, tak si jen něco nalhávají, protože uctívat
nechtějí vidět chyby; když se něco pokazí, tak je lépe vidět, že
Hospodina znamená také starat se o potřebného bližního – ale
něco bylo špatně.
v Izraeli se děje pravý opak. Je třeba hledat Hospodina – ne při
nádherných obřadech ve svatyni v Bét-elu, ale v naslouchání
2. POZNÁMKY K TEXTU A JEHO KATECHETICKÉMU VYUŽITÍ
jeho hlasu, hledání jeho vůle a spravedlnosti pro každého.
– Ámos – jméno znamená „Nosič břemen“, „Zatížený“ –
4. ÚSKALÍ TEXTU A LINIE PŘÍBĚHU
nese (těžký) úkol dosvědčovat Boží spravedlnost. Takové zvěs-
Prorocká kritika a zvěstování soudu a národní katastrofy
tování není nic jednoduchého a nejednou člověka i tíží. Ale ná-
(která skutečně přišla) není moralizováním a dštěním ohně a
klad je potřeba předat.
síry. Má být pomocí – pohledem zvenčí: jak naše jednání vidí
– Je nejstarším z tzv. „malých proroků“ (Oz-Mal), prý první,
Bůh. Jaké jsou jeho příčiny a důsledky. V prorockém zvěstování
kdo zapsal své proroctví písemně. Je znám pouze z knihy svého
je i naděje (proč jinak by Bůh proroky posílal).
proroctví. Nebyl prorokem „z profese“, ale byl Bohem povolán.
Samotný text proroctví není příliš příběhový, je třeba zpra-
– Pochází z Judska, ale působí v Severním Izraeli. Prorokuje
covat do vyprávění povolání proroka a situaci izraelského krá-
za krále Jarobeáma II. (755-750 př.n.l), v době prosperity se-
lovství, do které zvěstuje a ve které jeho slovo naráží na odpor
veroizraelského království. (Prosperita byla způsobená tím, že
soudobých „náboženských pracovníků“ a vládnoucích kruhů.
syrská velmoc, která Izrael dříve okupovala, měla zrovna jiné
Což může být docela dramatické.
starosti, než aby se „zajímala“ o bezvýznamného souseda).
Také obrazy v Ámosových proroctvích jsou inspirativní:
– V zemi je patrné bohatství (paláce z mramoru, Am 3,15;
„olovnice“, která měří, jestli je zeď rovně postavená – a není-li,
5,11; 6,3-6), ale Ámos ukazuje, že bohatství a spokojenost není
pak co jiného než ji zbořit. „Koš zralého ovoce“ – sklizeň je tu,
všechno – alespoň ne před Bohem. A že toho bohatství dosáhli
ukáže se, zač co stojí. „Chrámové zpěvy, které se změní v kví-
na úkor spravedlnosti, na úkor chudých a bezbranných. A že až
lení“ – povrchní a „bezbožná“ zbožnost se ukáže jako marná a
přijde Boží soud, tak z toho bohatství nic nezůstane.
nepomůže v době temnoty, kdy „slunce zapadne v poledne“.
– Kritizuje zbožnost, která si zakládá na vnější nádheře svaty-
ně a obřadů, ale přitom ji nezajímá, co spravedlnost a co Bůh (Am
. OSNOVA VYPRÁVĚNÍ
a) pro mladší školní věk
5,11). Prorocký zápas o věrnost Hospodinu není důsledkem nábo-
ženského fanatismu a nesnášenlivé výlučnosti, ale souvisí s rozpo-
Ve vyprávění se soustředit na úkol proroka vyřídit Boží vzkaz
znáním, že příklon k pohanství znelidšťuje i vztah k bližnímu.
těm, kdo nestojí o to, aby jim někdo něco vykládal, a myslí si,
– Chtěli ho vyhostit (Am 7,10).
že Pánu Bohu dobře rozumí sami a že když se mají dobře, tak
– královská svatyně – přestože byl Izrael rozdělen politic-
je všechno v pořádku.
ky na dvě království (Judsko a Severní Izrael), pro všechny tu
I. Motivační uvedení (1c)
měl být jeden Bůh – Hospodin. Na znamení toho tu byl i jeden
II. Jak na tom byli Izraelci
chrám v Jeruzalémě. V Severním Izraeli však získávala význam
III. Povolání proroka
„královská“ svatyně v Bét-el, která chtěla nahradit jeruzalém-
IV. Zvěstování proroka
ský chrám. V textu je nazvána jako „královská svatyně, králov-
V. Co na to kněz Amasjáš
ský dům“ (Am 7,13) – není to „Boží svatyně, Boží dům“. – Ke
VI. Jak to dopadne, když nechcete slyšet
katechetickému využití: V pozadí je zřetelná touha mít svého
vlastního Boha, který by fungoval podle našich potřeb a zájmů
b) pro starší školní věk
(nejlépe podle zájmů králových…). Lze mít takového vlastního,
V souvislosti s motivací 1b – prorok, který se nenechá uplatit
soukromého Boha? Byl by to Bůh – Hospodin?
a nekáže tak, jak král nařizuje, ani se nenechá oslepit blahoby-
– Amasjáš – představený bét-elského kněžstva, vystupuje proti Ámosovi. Má zodpovědnost za to, co se děje v královské svatyni. Ohlašuje králi, že Ámos ohrožuje jeho autoritu a škodí
tem a vnější nádherou, ale vidí, že to může být prohnilé a zlé.
I. Motivační uvedení (1b)
II. V Izraeli to vypadá zle
tak celému království. Prorok jako zprostředkovatel Božího slo-
III. Ale copak se mohu spolehnout na kněze?
va tu není vítán. V Bét-elu je důležité to, co chce a co říká král…
IV. Ámosi, půjdeš dělat proroka
„V Judsku možná záleží na tom, co říká prorok, ale tady ne – tak
V. Ámosovo kázání
si jdi domů a nás nech být, ať si žijem podle našeho…“
VI. Co na to kněz Amasjáš
– Izrael bude zcela jistě přesídlen (7,11) – Severní Izra-
VII. Jak to dopadne, když nechcete slyšet
Pracovní list půjde nyní využít spíš až po vyprávění
Co už o Ámosovi vím?
Pravděpodobně nic, proto možno doplnit až po vyprávění.
Co nám Ámos zpívá na naši cestu víry?
Po vyprávění můžete s dětmi vymyslet do písně sloku o mo-
sovi: A zástup stále přichází a zas jde dál… a můžete ji napsat
na pracovní list. (Nebo použít písničku navrhovanou, viz. bod 7
Liturgický rámec, Písně)
Kde se Ámosova písnička ozývá v bibli?
Nabízí se srovnání s Ježíšovým zvěstováním a reakcí ve-
lekněží – Ježíšovo odsouzení a ukřižování kněžími, kteří chtěli
být těmi, kdo mají patent na to, co říká Bůh, a odmítli slyšet
toho, kdo o Bohu mluvil jinak. – I tehdy se chrám stal výnosným
podnikem a místem snad krásné ale bezduché bohoslužby. –
Temnota, která zahalí Jeruzalém při Ježíšově smrti („Soud pak
je v tom, že světlo přišlo na svět, ale lidé si zamilovali více tmu
než světlo, protože jejich skutky byly zlé“, J 3,19).
Podobně Achabovi proroci a prorok Míkajáš (1Kr 22,9-28).
Moje okénko
Prázdný rámeček slouží buďto k vymalování po vyprávění,
nebo se pokuste s dětmi najít a nalepit vhodný obrázek k téma-
tu (nebo mohou udělat doma, příště se k tomu vrátit).
Co vás v příběhu oslovilo? Za co bych chtěl prosit?
Větší děti mohou samy něco napsat. Krátkou prosbu mo-
hou děti vytvořit jednotlivě nebo ve skupince. (Viz 9 Modlitba).
Společně pak můžete náměty přečíst a mluvit o nich a také se
společně pomodlit.
6. B) K PRÁCI S POSTAVIČKAMI
Z předkreslených postaviček vyberte – nejlépe po vyprávění
i práci s pracovním listem – s dětmi jednu, která podle nich nej-
lépe charakterizuje Ámose. Obkreslete, vybarvěte a dokreslete
výraz ve tváři, či všelijak jinak ozdobte, vystřihněte a zavěste
do řady svědků za poslední postavu, v tomto případě za Elíšu.
6. C) TIP NA AKCI
Výtvarná činnost: Jak je to doopravdy s košem zralého ovoce.
Nechte děti namalovat koš zralého ovoce na papír formátu A6
(notýsek). Pak mluvte společně o tom, jak asi vypadá to ovoce,
když se podíváme zblízka – jaké bude doopravdy, nejen naoko.
Bude shnilé, prožrané od červů, prostě hnusné. Pak děti namalují
tuto pravdivou sklizeň na druhý papír. Papíry položte na sebe
(dospod krásný koš), vršek slepte nebo procvakněte sešívačkou.
Vrchní papír natočte na tužku, rychlým pohybem tužky dolů a
nahoru získáte měnící se koš – krásný a hned ošklivý.
1. neděle po Zjevení Páně
Divadelní ztvárnění např. pro rodinnou neděli:
Namalujte si s dětmi masky blahobytných a usměvavých lidí
(červené tváře, úsměvy od ucha k uchu, druhé brady atd.). Pak
se pomocí barev na obličej (prodávají se v papírnictví) „zmaluj-
te“ do podoby mračících se a nepřejících (vrásky, bledé tváře od
závisti atd.), doplníte ještě vlastní mimikou. Jeden ze skupiny
bude představovat Ámose (může za ním chodit nějaký dobytek)
a bude provolávat proroctví proti lidu a strhávat jim masky, aby
odhalil jejich pravou tvář. S výzvou k pokání může nabízet vodu
na umytí a ručník. (Praktická poznámka: pro snadné umytí na-
malované tváře je dobré předem se natřít mastným krémem.)
6. D) PODNĚTY K ROZHOVORU
• Čím se liší Hospodinův prorok od věštce? (Věštec „předpoví-
dá“ budoucnost, prorok vyřizuje Boží slovo do určité situa-
ce.)
• Měli proroci často potíže při vyřizování Božího poselství? Při-
jímali je a poslechli je ostatní lidé? (Například?)
• Víte, čemu se říká „kult osobnosti“? Týkal se jen starově-
kých králů?
• Jak máme hledat Boha my? Kde se s ním můžeme setká-
vat?
• Jak souvisí víra v Boha se spravedlností mezi lidmi a ve spo-
lečnosti? Znáte nějaká přikázání, která obojí spojují?
• Ke komu byste přirovnali dnes působení proroka Ámose
v Bét-el? (Ohlašovatel konce světa – kazatel – novinář –
ministrant…?) Jakou roli by pak hrál Amasjáš, který se mu
snaží v jeho poslání bránit? (Např. ustrašený šéfredaktor
bojící se problémů apod.)
7. LITURGICKÝ RÁMEC
Vstupní verš: 1Kr 22,14b
Co mi řekne Hospodin, to mluviti budu.
ČTENÍ: Am 7,10-13; 8,1-12
8. VYPRÁVĚNÍ
I. MOTIVACE
Slyšeli jste přísloví „Koho chleba jíš, toho píseň zpívej“? Co znamená? že člověk pracuje pro toho, kdo
ho platí. A nejenom pracuje – také říká a dělá to, co se tomu jeho „chlebodárci“ líbí. Pracuje třeba pro
výrobce čokolády, a tak všude rozhlašuje, jaká je ta jeho čokoláda výborná a jak se do ní dávají ty
nejlepší suroviny a že vůbec to nejlepší, co můžete udělat, je, že si ji koupíte… Jenže co když pak zjistí,
že to není pravda? Třeba si všimne, jak se do ní dávají podřadné a zkažené suroviny, aby se ušetřilo. Co
udělá? Když to řekne nahlas, tak se čokoláda přestane kupovat, čokoládovny budou propouštět a on bude
bez práce… Anebo novinář, který se snaží nestranně psát o tom, co se děje. Jenže pak přijde nějaký pán
za šéfredaktorem, položí na stůl tlustou obálku a šéfredaktor pak nařídí novináři, aby napsal článek, který
pochválí výrobky jisté čokoládovny… „Koho chleba jíš, toho píseň zpívej…“ Má to tak být? A dá se to
vztáhnout třeba na proroky? Faráře? Presbytery?
II. V IZRAELI TO VYPADÁ ZLE
Jsme v Izraeli. V jeho severní části. Už je to dlouho, co se Izrael rozdělil na severní a jižní (Judsko).
V Judsku byl Jeruzalém a v něm chrám. V severním Izraeli chrám neměli – ale zato měli krásnou svatyni
na místě zvaném Bét-el („Boží dům“). Říkalo se jí královská svatyně, královský kostel. Jestli si myslíte,
že kostel by neměl patřit králi nebo jakémukoli jinému člověku, ale Pánu Bohu, tak to si určitě myslíte
správně. Král se však o ten kostel dobře staral. Vypadal moc pěkně. Konaly se tam krásné obřady, kněží
byli dobře oblékaní i dobře živení. Kdo přišel, ten byl uchvácen tou krásou. Král se zkrátka dobře staral.
A nejenom on.
V Izraeli se tenkrát vedlo mnoha lidem dobře. Vystavěli si pěkné paláce a ještě jim zbylo na podporu
té svatyně. Vždyť si to přece ten Pán Bůh zaslouží, když se jim tak pěkně daří. A taky to bude taková
pojistka, aby se jim dařilo dobře dál. Zkrátka idylka. Všem se to líbí. Skutečně? Jenže pak jsou tu ještě ti,
co se jim nedaří tak dobře. Ti, kdo stavějí těm bohatým paláce a sami nemají ani na opravu své děravé
střechy. Nebo ti, které okradl nějaký ten zbohatlík, aby si přistavěl ve svém paláci ještě pár místností.
Anebo ten, co prohrál soud o pole se svým sousedem, protože neměl na podplacení soudce. Těm se to
asi moc nelíbí.
A Hospodinu asi také ne, vždyť tomu záleží především na tom, aby všechno bylo spravedlivé, aby ni-
kdo nebyl okrádán a ponižován.
III. ALE COPAK SE MOHU SPOLEHNOUT NA KNĚZE?
Dobře. Co se líbí a nelíbí Pánu Bohu, to by přece nejlépe měli vědět kněží a proroci v Bét-el. Ti to určitě
řeknou, že by se mělo něco změnit. Z kazatelny, aby to všichni slyšeli, přece musí říct, že když někdo
k penězům přišel na úkor druhého, tak je to špatně, i kdyby platil třeba desátky a chodil do kostela každý
den. Řeknou to? Ale kdež. Dál si zpívají „Tébé Bóožé chváálímé…“ A bojí se, aby o ty desátky nepřišli. Aby
si neznepřátelili ty, kdo se o ně tak dobře starají. A vůbec, vždyť se nakonec všichni mají celkem dobře.
Jestli někde pár chudáků má problémy, to je zas tolik nepálí.
Jenže Pána Boha to pálí. Pálí ho, když se děje něco nespravedlivého. Pálí ho, když má někdo hlad. Pálí
ho, když si někdo hraje na zbožného a přitom okrádá druhé. Pálí ho, když se spravedlnosti nezastanou
ani kněží, kteří by měli z první ruky vědět, co Pána Boha trápí. Pálí ho, když se nikdo neptá, co si vlastně
myslí on. Nemůže se na to dívat a chce poslat někoho, aby to těm Izraelcům vyřídil. Jenže koho? Ti, kdo
by to měli umět, se nechali koupit za pár stříbrňáků a zpívají písničku toho, kdo jim tak dobře platí…
III. ÁMOSI, PŮJDEŠ DĚLAT PROROKA
Na louce pase ovce Ámos. žije v Judsku a stará se o svůj dobytek. Jako spousta dalších obyčejných
lidí okolo něj. Slyšel, jak to u sousedů v Izraeli vypadá. že tam se na právo moc nehledí a co řekne král,
to je svaté. A kněží v Bét-elu že jen přihlížejí a říkají, že je všechno v pořádku a že přece takhle dobře se
Izraeli ještě nevedlo, takže se to určitě líbí i Pánu Bohu. Ne že by to v Judsku bylo o moc lepší. Ale přece
jen, když už nic, tak alespoň věděli, že chrám v Jeruzalémě patří Bohu a ne králům…
A tu najednou Ámos slyší: „Ámosi, nejsou lidi. Nemáš na to školu, ale půjdeš dělat proroka. Posílám
tě. Nedáš se koupit, ani se nenecháš okouzlit vnější nádherou. Nedáš se odradit vyhrožováním. Překonáš
strach a vyřídíš v Bét-elu, jak to vidím já, Hospodin. Jsi Ámos – nosič břemen. Tak tenhle náklad dovez
na místo určení a předej. Neslibuju ti, že to bude jednoduché, ale zvládneš to. Budu s tebou.“
IV. ÁMOSOVO KÁZÁNÍ
Ámos šel. Přišel do Bét-el a zrovna tam měli nějakou pěknou slavnost. Všechno bylo nablýskané.
Chrámový sbor krásně zpíval. Všichni se usmívali a říkali si, jaké je to povznášející. A do toho vystoupí Ámos na stupínek a zakřičí: „Tak už dost! Na co si to tady hrajete? Co tu oslavujete? Snad to, jak jste si
nahrabali na úkor ubožáků? Hospodin vám vzkazuje, že z vašich veselých chvalozpěvů brzy budou žalo-
zpěvy. Myslíte si, kdoví jak jste zbožní, když sem chodíte a konáte oběti – a přitom vydíráte ubožáky a
vymáháte na nich daně. Chodíte sem o svátcích – ale sotva přijdete, už přemýšlíte, jak hned druhý den
budete na tržišti šidit, okrádat a vydělávat. Říkáte, že sem chodíte hledat Hospodina – ale chodíte sem
jenom kvůli sobě, abyste se před druhými ukazovali. Stavíte si kamenné paláce a sázíte vinice. Nic z toho
mít nebudete. Až přijde Pán a bude vás soudit, tak se vám ty vaše paláce rozpadnou na prach. Neschová-
te se v nich. Říkáte, že hledáte Hospodina – ale hledat Hospodina znamená hledat dobro a usilovat o ně.
Prosazovat právo. Zastávat se utištěných. To dělejte a Hospodin bude s vámi.“
Ti, kdo tam byli, jen nevěřícně zírali. Co je to za blázna? Co si to dovoluje? Kdo mu dal právo takhle
vystupovat? Co si o sobě myslí?
Ale Ámos pokračoval a mluvil teď ke kněžím: „Když zařve lev, tak se všichni leknou a utečou, ane- bo
vezmou alespoň klacek do ruky, aby se bránili. A když promluví Hospodin, co uděláte vy? Nic. Víte, co
říká – ale mlčíte. Lva byste se báli, ale když mluví Hospodin, tak jako by se nic nedělo. Ale já mlčet
nemůžu. Pěkné paláce jste si postavili, vypadají dobře. Ale až Hospodin přijde s vodováhou (s olovnicí)
a začne měřit, jak jste to postavili – tak se ukáže, jak je všechno křivé. I když se vám všechno blýská
zlatem, uvnitř je to prohnilé. Křivdíte a okrádáte! Postavili jste si domy na utrpení druhých – co se asi
stane s křivě postaveným domem? A co s křivě postaveným životem? Máte krásný kostel. Krásné písně.
Krásné zpěváky. Ale je to všechno hrozně hnusné. Hospodin už nebude dál promíjet. Co je křivé, musí
být zbouráno.“
V. CO NA TO KNĚZ AMASJÁŠ
V Bét-elu byl kněz Amasjáš. Hned posílá rychlou zprávu svému chlebodárci, králi Jarobeámovi: „Je
tady nějaký Ámos. Pobuřuje lid. Asi osnuje spiknutí, měl by se vyhnat. Říká, že to s tebou špatně dopad-
ne, prý zahyneš a Izrael bude odvlečen do zajetí. Takhle by se lidé strašit neměli.“
A samotnému Ámosovi povídá: „Co to tady prosím tě blouzníš? Seber se a zmiz domů, do Judska. Tam
si říkej, co chceš, když tě nechaj. Tady v Bét-elu to je králova svatyně, královský dům. Tady se říká je-
34
2d.díl.indd Odd1:34 23.10.2007 13:52:2613.1.2008 nom to, co chce král. A to se u vás dělá – mluvit, když ti nikdo nedal slovo? A máš
vůbec povolení kázat? V které prorocké škole jsi studoval? Nepotřebujeme tvoje řeči,
víme, jak Hospodinu sloužit, tak nám to nekaž. A vůbec, vždyť ty sis snad ani
nevypral šaty, je z tebe cítit nějaký dobytek! Takhle se u vás chodí do kostela?! No
fuj!“
VI. JAK TO DOPADNE, KDYž NECHCETE SLYŠET
„Nejsem prorok z povolání,“ odpověděl Amasjášovi Ámos. „Nikdo mě neplatí a
taky se nenechám kou- pit. Nebudu mluvit, abych se zalíbil. Budu mluvit pravdu. To,
co mi Hospodin řekl. On mě poslal a jeho slovo budu vyřizovat – ať už se to tobě
nebo tvému králi líbí či ne. A jestli ze mě cítíš dobytek, tak proto, že jsem choval
ovce. Jenže to ty asi nemůžeš pochopit, že zrovna tam by ke mně mohl promluvit
Hospo- din a poslat mě k vám. U vás se s takovými nepočítá. U vás se nepočítá ani
s Hospodinem. Nechcete ho slyšet, nechcete slyšet, že věřit v něho znamená zápasit
o spravedlnost a právo, pomáhat bezbranným a utištěným, činit milosrdenství.
Ale jestli takhle budete pokračovat – přijde tma. Jako když zapadne v poledne
slunce. Až o všechny ty své nablýskané ozdoby přijdete, tak zjistíte, že nemáte
vůbec nic, pro co by stálo za to žít. Zjistíte, jak to všechno, co jste měli, bylo
zbytečné. Jak vy sami jste jako Boží lid zbyteční. Jak nemáte nic, o co byste se mohli
opřít. Přijde tma a vy nebudete mít naději. Vaše provinění na vás dopadnou. Pak
budete hledat Hospodina, budete ho chtít slyšet, ale neuslyšíte. Začněte ho hledat
už teď! Hledejte Hospodina – hledejte dobro a Hospodin bude s vámi.“
9. MODLITBA
Pane, prosíme, dej ať tě vždycky hledáme. Ať na tebe nezapomínáme, když se
máme dobře, ani když se máme špatně. Ať vždycky máme odvahu vidět své chyby a
sílu je napravovat. Ať se nenecháme omá- mit bohatstvím. Ať vždycky hledáme
spravedlnost a myslíme na ty, kterým něco chybí. Amen
