Elíša
Kapitola v pořadí
19.
Autor
Dagmar Hrubantová
Pracovní listy
Příprava neobsahuje pracovní listyPísně
Bible
- 2 Královská 4,38–442
- Královská 5,1–9
Obsah stránky
Kdo se dnes přidává k zástupu: Elíša
Téma: Moc Boží je pro domácí i pro cizince
MOTIVAČNÍ UVEDENÍ
a) Pro všechny věkové skupiny, spíše pro ty, kteří již
něco vědí
Ve Starém zákoně se často mluví o prorocích. Víte, kdo byli
proroci, a znáte nějaké? Vzpomenete si na nějaký příběh, ve
kterém se vyskytoval prorok Elíša?
b) Pro střední a starší školní věk, pro ty, kteří již něco
vědí
Myslíte si, že by Pán Bůh mohl i dnes udělat něco nečekaného a zvláštního? V bibli se tomu říká zázraky; znáte nějaké
příběhy o zázracích? K čemu měly vést a sloužit? Kdo je konal?
A co k tomu bylo potřeba?
c) Pro všechny věkové skupiny, spíše pro ty, kteří o příběhu mnoho nevědí
Myslíte si, že by bylo dobré, aby i dnes Bůh udělal nějaký
hodně veliký zázrak a ukázal tak, že existuje? Přesvědčilo by
vás to? A co ostatní lidi? Stačí to k víře, nebo je potřeba ještě
něco víc?
- EXEGETICKÉ POZNÁMKY
- Elíša (kralicky Elizeus) – Můj Bůh je spása. Kázal za králů
Jórama, Jehúa, Jóachaza a Jóaše. Vystupoval jako Eliášův dědic
a následovník, za kterého byl ustanoven už v 1Kr 19,19-19. Při
loučení s Eliášem si vyžádal dvojitý díl Eliášova ducha. Sledoval
stejný cíl jako Eliáš: vyhubit modlářství v Izraeli; využíval při
tom plně svého politického vlivu, který nebyl malý. Byl hlavou
prorockých škol a jeho postava je opředena vyprávěními plnými
divů a zázraků.. Nasycení zástupů, kříšení z mrtvých, zahánění
démonských a nepřátelských sil, uzdravování malomocných.
Nepřehlédnutelná je podobnost mezi příběhy Elíšovými a příběhy Ježíše v evangeliích, jako by evangelisté právě zde čerpali
inspiraci. Stejný je i opatrný postoj ke všem těmto divům. Jde
o očistu víry a o to, upozornit na Boží činy. Božímu lidu je přinášena zvěst, aby to nadějné a dobré čekali jen od Hospodina.
Elíša zemřel za krále Joáše, vnuka Jehúa. Působil asi 55 let,
poslední roky už žil spíš v ústraní. - hlad – v příbězích Eliáše i Elíši se hlad objevuje poměrně
často. Svědčí o tom, že Baal, dárce úrody a plodnosti, selhává.
Se ctiteli Baale však zároveň hladovějí i proročtí žáci a vyznavači
Hospodinovi. Elíša je ozvěnou Boží pomoci na poušti (Ex 16). - v hrnci je smrt – není jasné, co to bylo přesně za zeleninu ani proč byla takovým důvodem k panice. Důležité je chování
Eliášovo, který přemáhá zlé síly. S Boží pomocí používá mouku,
stejně jako ve 2Kr 2,21 sůl, aby přemohl moc zla a smrti mocí
života, která je od Hospodina. - chléb z prvního obilí a dvacet ječných chlebů – to byla
pomoc prorokovi v době hladu, zřejmě dar určený pro Elí-šu,
který Elíša nechává rozdat všem, takže všichni mají dosta- tek.
(J 6,9-13). Elíšovo i Ježíšovo sycení je projevem Božího
milosrdenství, ale také odkazem k Božímu království. - Naaman – aramejský generál; jeho jméno připomíná
boha přírody, který každý rok s přírodou umíral a zase vstával
na jaře k novému živou a jehož Naaman zřejmě také ctil. Byl
nejvyšším velitelem vojsk aramajského krále a také královým
oblíbencem. Byl vojevůdcem mocným a vítězným, to pocítili i
Izraelci. Teď je však ne-mocný, malo-mocný, propadlý smrti,
navzdory svým božstvům života. - zajaté děvče – otrokyně, jejíž svědectví odhaluje možnost záchrany. Ač otrokyně, přeje svému pánu dobré, přemáhá
zlo láskou. Naaman vezme tuto nabízenou možnost vážně, byť
poslechnout otrokyni bylo v jeho postavení ponižující. - aramejský král – pojímá to jako státní záležitost, postupuje diplomatickou cestou; posílá Naamana „služebně“ s průvodním dopisem a příkazem pro izraelského krále. Uzdravení je
podle něho v moci krále, tedy toho, kdo podle jeho pochopení
boha zastupuje. Jinak si to neumí představit - uzdravení – v Naamanově příběhu je však uzdravení věcí
víry. Záchranu přináší až prorok Elíša. Ukazuje, že v Izraeli Bůh
je a působí. To nakonec uznává i Naaman: uznává Boží svrchovanost, poslechne prorocké slovo, na přímluvu služebníků, a
posléze sám v Hospodina uvěří.
- FORMULACE TÉMATU
Máme před Bohem nějakou výhodu nebo body k dobru, když
chodíme do kostela a na hodiny náboženství? Dívá se Bůh jinak
na ty, kteří jsou pokřtěni, než na nepokřtěné? Drží pokřtěným
víc palce? Stará se víc pokřtěné a nadržuje jim? Naše vyprávění
ukazuje, že Pán Bůh nikomu nenadržuje. Záleží na tom, jak který člověk k Bohu přistupuje. Tak to ostatně svým posluchačům
připomněl i Pán Ježíš, když v podobné souvislosti jako doklad
uvedl právě Naamanův příběh (L 4,27).
Záleží na nás a na tom, jak si sami počínáme a co od Boha
čekáme; kolik místa si pro něj ve svých srdcích necháme a co
vše jsme ochotni pro něj udělat a obětovat. Elíša nám uka- zuje,
že hodně záleží na nás. že když my budeme chtít Bohu
důvěřovat a na něho se spoléhat, bude on s námi a blízko nás.
S tím pak samozřejmě souvisí i křest a chození do kostela, ale
nebude to podmínka, kterou by si Bůh dopředu stanovil. Vždyť
i ten Naaman byl cizinec, který předtím o Hospodinu vůbec nic
nevěděl. - ÚSKALÍ TEXTU
- zázraky – příběhy Elíši (ale i Eliáše) jsou plné vyprávění
o zázracích. Je dobré zdůraznit, že Elíša je nekonal o své vůli,
ale jako znamení, kterými ukazoval na moc svého Boha, Hospodina. Všechny elíšovské příběhy jsou vyprávěny na pozadí
boje proti modlářství. Pohanské božstvo selhává, ale zůstává
Hospodin, který jako jediný skutečný a živý Bůh je skutečnou
pomocí. Nedělá rozdíly, jeho pomoc je určena všem, domácím
i cizincům. - nasycení i uzdravení Naamana – oba příběhy jsou hodně bohaté na detaily, nemělo by se jimi zastínit jádro zvěsti,
která klade důraz na úkol proroka a na Boží Slovo, které prorok
předává; současně je zdůrazněna víra v zachraňující moc Hospodina, který přináší lidem spásu.
. OSNOVA VYPRÁVĚNÍ
Ze všech tří motivačních uvedení se dá pokračovat přes
téma zázraky k tématu Boží velikosti a slávy, kterou zvěstoval
prorok Elíša.
V motivačním uvedení a) už je nasměrování do některého
konkrétního příběhu.
Při uvedení c) můžeme začít víc od situace, ve které Elíša
byl, tedy na jedné straně vyznavači Baalovi a na druhé straně
Hospodinovi proroci, a pokračovat tím, že ani největší zázrak
stejně nemůže lidi přinutit věřit v Hospodina, mohou začít hledat nebo se ptát. Přesto Hospodin přichází a pomáhá, všem bez
rozdílu.
I. a. Elíša dostává v době sucha chléb, který stačí pro
všechny
b. Nemocný Naaman se od zajatého děvčete dozvídá o
prorokovi v Izraeli
c. Aramejský král posílá Naamana ke králi izraelskému
d. Elíša v Hospodinově jménu zasahuje a Naamanovi pomáhá
II.a. Je sucho, Baal nepomáhá, je hlad
b. Elíša dostává chléb, o který se dělí s ostatními, a všichni
mají dostatek
c. Aramejský generál Naaman onemocněl malomocenstvím
a dovídá se od své otrokyně o proroku v Izraeli
d. Aramejský král posílá Naamana ke králi izraelskému
e. Elíša zasahuje a vzkazuje pro Naamana
f. Elíša uzdravuje Naamana a Naaman uvěřil v Hospodina
III.a. Sucho působí hlad přívržencům Baale i ctitelům
Hospodinovým
b. Proročtí žáci Hospodinovi si vaří polévku
c. Elíša zasahuje a „zlou“ polévku „polepšuje“
d. Elíša nechává rozdělit darovaný chléb a všichni mají dostatek
e. Aramejský generál Naaman onemocněl malomocenstvím
f. Naaman se dozvídá o proroku v Izraeli
g. Aramejský král posílá Naamana k izraelskému králi
h. Elíša zasahuje a vzkazuje pro Naamana
ch. Naaman je uzdraven, když se nechal přemluvit služebníky
a poslechl Elíšovo slovo
i. Naaman uvěřil v Hospodina
- A) K PRÁCI S PRACOVNÍMI LISTY
Co už o něm vím
Lze využít v úvodu – viz motivační uvedení a), děti mohou
vpisovat nebo namalovat části dalších elíšovských příběhů, na
které si vzpomněly.
Co nám zpívá na naši cestu víry?
Během vyprávění či po něm můžete s dětmi vymyslet sloku
písně o Elíšovi nebo použít tu už vytvořenou a napsat si ji na
pracovní list.
Kde se jeho písnička ozývá v bibli?
Elíšova písnička se v bibli ozývá vždy, když Ježíš koná mocné
činy, uzdravuje, křísí, sytí zástupy, a tak zpřítomňuje Boží „předivnou moc“ a ukazuje ke spáse.
Blízko k dnešnímu tématu je příběh o víře syrofenické ženy
(Mk 7,24-30). Je možné si jej s dětmi přečíst nebo převyprávět
a pak společně přemýšlet o tom, pro koho je vlastně Boží Slovo
určeno, komu má pomoci, co je důležité pro spásu, pro uzdravení, pro to, aby byl člověk blízko k Bohu. Je to původ, vzdělání,
to jakou mluvím řečí, nebo spíš důvěra a víra v Boha, jistota, že
on je tím, kdo mi může pomoci..?
Moje okénko
Prázdné místo slouží k vymalovávání po vyprávění; nebo se
s dětmi pokuste v novinách, časopisech či jinde najít vhodný
obrázek či fotografii k tématu a na prázdné místo ho nalepit.
Co mě v příběhu oslovilo? Za co bychom chtěli prosit?
Děti mohou prosby vymyslet jednotlivě nebo ve skupince,
pak je přečíst, mluvit o nich a také se společně pomodlit. (Viz
9 Modlitba) - B) K PRÁCI S POSTAVIČKAMI
Předkreslené postavičky jsou prototypy postav: radující se,
spící, kráčející, strnulá, vládnoucí, v modlitbách. Vyberte –
nejlépe po vyprávění a po práci s pracovním listem – s dětmi
jednu, která podle vás nejlépe charakterizuje Elíšu, obkreslete,
vybarvěte a dokreslete výraz ve tváři, vystřihněte a zavěste do
řady svědků za poslední postavy zástupu, v tomto případě za
mudrce. - C) TIP NA AKCI
Nechte každého vymyslet si nějakou nemoc, kterou onemocní. Můžete si je třeba i předvést nebo nějak jinak představit. - VYPRÁVĚNÍ
Posaďte všechny děti do čekárny a vy si zahrajete na doktora.
Doktor přijde do čekárny a začne děti namátkou „třídit“ podle
toho, koho chce nebo nechce ošetřit. Ten patří na jiné oddělení,
ten nemá dost peněz na zaplacení, ten přišel pozdě, ten smrdí a
otravuje tak všechny okolo… Nakonec bude moci být ošetřeno
jen pár dětí a zbytek zůstane nemocných. Můžete se neošetřených dětí zeptat, jak se cítí, když byly odmítnuty. Ošetřených se
zeptejte, jak se cítí, když ony samy byly vybrány a ostatní ne
a jestli jim to přijde spravedlivé. Nakonec předveďte spravedlivého doktora, který ošetří všechny bez rozdílu na to, jací jsou
a jak jsou nemocní. - D) PODNĚTY K ROZHOVORU
- Víte o nesnášenlivosti k cizincům a k příslušníkům jiných ras
a kultur v naší zemi? Jak se na takové lidi díváte vy? Vadili
by vám jako spolužáci nebo jako sousedé? - Dá se říct o některých zemích, že jsou vyspělejší, a o jiných,
že jsou zaostalejší, než je ta naše? - Znáte pojmy jako xenofobie, rasismus, antisemitismus, víte,
co znamenají? - Víte, kdo to byli otroci a jak se s nimi zacházelo? Je otroctví
ještě dnes? - Znáte nějakého významného vojevůdce? Znáte nějakého
vojevůdce nebo generála, kterého si lze vážit i kvůli jiným
věcem, než je válečnické umění? Jak jde dohromady voják,
víra, čestnost a spravedlnost? - Víte, co je to ekumena? A jak vypadá ekumenická spolupráce u vás? Které církve se na spolupráci podílí?
- Víte, že malomocenství, lepra, je nemoc, která trápí mnoho lidí v Africe ještě i dnes? Církve tam pomáhají stavět
speciální nemocnice – leproserie, kde nemocným pomáhají
malomocenství léčit. - Je nějaký rozdíl mezi působením Elíši, léčitelů nebo doktorů?
V čem ten rozdíl vidíte? - Jsou křesťané vždycky lepšími lidmi než nekřesťané?
- Dá se zázrakem přesvědčit druhého, aby uvěřil v Boha? Jak
by se dala někomu, kdo nevěří, víra vyložit?
- LITURGICKÝ RÁMEC
Vstupní verš: žalm 96,2-4
Zpívejte Hospodinu, dobrořečte jeho jménu, zvěstujte den
ze dne jeho spásu, vypravujte mezi pronárody o jeho slávě,
mezi všemi národy o jeho divech, neboť veliký je Hospodin,
nejvyšší chvály hodný, budí bázeň, je nad všechny bohy.
I. SUCHO PŮSOBÍ HLAD PŘÍVRžENCŮM BAALA I CTITELŮM HOSPODINA
Bylo sucho, hodně veliké sucho, takové, že se ani na polích nic neurodilo, a tak nebylo co sklízet a co
jíst. Byl hlad. Chvíli šlo ještě žít z toho, co zůstalo z minulé úrody, ale ne dlouho, a lidé přemýšleli, proč
jsou tak dlouho bez deště, bez vody, která dávala všemu růst.
Podle lidí, mezi kterými Izraelci bydleli, měl úrodu na starosti bůh Baal. K němu se tam modlili a prosili
ho o déšť. To byla jeho starost. Ale tentokrát nepomáhaly žádné prosby ani modlitby. Baal neslyšel, jako
by se odstěhoval. A tak to, co zatím jako by fungovalo, fungovat přestalo. A právě to byla chvíle, kdy
Izraelci začali zase víc myslet na Hospodina. Hospodin, Bůh jejich otců, to nebyl automat na počasí a na
úrodu. Vždy však pečoval o svůj lid, staral se o něj. To věděli i proročtí žáci Hospodinovi, kteří se scházeli kolem proroka Elíši. Nepřestávali věřit, že na ně Hospodin nezapomněl, že o nich ví a že ví i o jejich
nynějších starostech. Věřili, že to bude Hospodin, kdo jim dá, co budou potřebovat.
II. PROROČTÍ žÁCI HOSPODINOVI SI VAŘÍ POLÉVKU
Zatím však bylo sucho. Jíst ale bylo potřeba, a tak Elíša poslal jednoho ze svých žáků,
aby nasbíral na polinějakou zeleninu a uvařil z ní pro všechny polévku. Asi to ale nebyl
moc dobrý kuchař a v zelenině se nejspíštaké nevyznal. To, co nakonec přinesl a uvařil,
se jíst nedalo. Když to okusili, nejen že to nikomu nechutnalo,ale šel z toho přímo
strach, jako by to bylo jedovaté. „V tom hrnci je smrt“, křičeli jeden přes druhého.
III. ELÍŠA ZASAHUJE A „ZLOU“ POLÉVKU „POLEPŠUJE“
Co tedy s hrncem polévky, která se nedá jíst? A jak utišit hlad, který je čím dál
tím větší? A pak ještěten strach: co když se otrávili? Naštěstí tu byl Elíša. Vzal
mouku, přisypal ji do polévky a určitě se u tohotaké modlil. Prosil Boha o pomoc a
Bůh ho slyšel. Polévka byla teď úplně dobrá. Nejen že se dala jíst a že jim chutnala,
ale nikdo se už nebál, nikomu už nemohla ublížit. Ne že by byl Elíša o tolik lepší
kuchařnež ten jeho žák. Elíšovi však Bůh pomohl ze zlého udělat dobré, aby se mohli
všichni najíst a aby nikdoz nich nemusel mít hlad.
IV. ELÍŠA NECHÁVÁ ROZDĚLIT DAROVANÝ CHLÉB A VŠICHNI MAJÍ DOSTATEK
Dokonce všichni dostali i chleba, i když to už asi nikdo nečekal. Elíša jej dostal
darem od jednoho člo-věka, kterému se zase začínalo dařit; bylo to z jeho první
úrody. Ten muž přinesl Elíšovi dvacet ječnýchchlebů! To byl tedy opravdu veliký dar.
Elíša však není sám, a tak hned nechal ten chléb hned rozdělit mezivšechny své žáky.
Copak jim to může stačit?, říkal si ten muž. Jenže co se stalo? To, co mělo stačit jednomu Elíšovi, stačilo teď stovce lidí, a ještě zůstalo. Bůh svůj lid neopouští, zůstává
nablízku a pomáhá.
Pán Bůh však nemyslí jen na svůj lid. Hospodin je všude tam, kde je to potřeba;
to měl právě díky Elíšovi brzy poznat i jeden aramejský generál.
V. ARAMEJSKÝ GENERÁL NAAMAN ONEMOCNĚL MALOMOCENSTVÍM
Ten generál se jmenoval Naaman a neměl v Izraeli zrovna dobrou pověst. Velel
vojskům, která Izrael-ce porazila a mnoho lidí si odvedla do zajetí. A tento generál
onemocněl malomocenstvím. Proti vojákůmse generál bránit uměl a mohl, proti
nemoci byl najednou docela bezmocný. Aramejský král si ho velicevážil a měl ho
rád, ale s jeho malomocenstvím mohl sám těžko něco udělat. Generál, který byl
zvyklý vítězit, byl odsouzen k porážce. Alespoň to tak vypadalo.
VI. NAAMAN SE DOVÍDÁ O PROROKU V IZRAELI
Naamanovi ale zůstala z vítězného tažení na Izrael malá otrokyně. Děvčátko, které
sloužilo jeho paní. Taholčička mohla Naamanovi to trápení přát, kvůli němu přece
přišla o svůj domov, a přece udělala něco do-cela jiného. Pověděla Naamanovi a jeho
ženě o proroku, který žije v Izraeli a který by jej uměl uzdravit.
VII. ARAMEJSKÝ KRÁL POSÍLÁ NAAMANA K IZRAELSKÉMU KRÁLI
Naaman vyslechl svou malou otrokyni a vše řekl svému králi. Aramejský král
ovšem neznal Hospodinaa nic nevěděl ani o Hospodinových prorocích. Aramejský
král znal jen jednu sílu a moc, královskou moca rozkazy, a tak podle toho také
jednal. Napsal úřední dopis izraelskému králi a v něm rozkaz, aby byl Naaman
uzdraven. Naaman vzal dopis a doručil jej izraelskému králi.
VIII. ELÍŠA ZASAHUJE A VZKAZUJE PRO NAAMANA
Když si izraelský král dopis přečetl, vyděsil se tak, že roztrhl svůj plášť. Copak
on umí vyléčit malo- mocenství? „Jsem snad Bůh, abych něco takového dokázal?
Stejně je to jenom záminka, aby proti mně začal další válku! Uzdravit
malomocenství, něco takového je přeci nemožné!“ Ale co je nemožné u lidí, je
možné u Boha.
Tehdy zasáhl Elíša. Poslal králi vzkaz, že Naaman nemusí odjet s nepořízenou;
on, Hospodinův prorokElíša, jej zve k sobě. Tady, před Elíšovým příbytkem, má
Naaman poznat, kdo je Hospodin a jaká je jehomoc. Naamanovi má stačit Elíšovo
slovo. Bez kouzel a bez čarování, bez velkých gest, jen obyčejné slovo.
IX. NAAMAN UVĚŘIL HOSPODINU
A Naaman byl skutečně uzdraven, jeho malomocenství bylo pryč. Uzdraveno však
bylo nejen jeho tělo,z vody vystoupil už docela jiný Naaman. Kdy se to stalo? Těžko
říct. Naaman už teď ale ví, že Hospodinje jediný skutečný, živý Bůh. Bůh, který
pomáhá, když je potřeba, a nedělá přitom rozdíly mezi lidmi. Aramejský generál,
který se nakonec rozhodne vzít Boží slovo vážně, je Hospodinu stejně drahý jako
prorocký žák v Izraeli.
A tak to zůstává i dnes. Pán Bůh nedělá rozdíly mezi lidmi. Je to jenom na nás,
jestli Boha chceme slyšet a poslouchat, nebo jestli si zavřeme uši. On nás zve. - MODLITBA
Pane, děkujeme ti za to, že mezi lidmi neděláš rozdíly a že máš všechny stejně
rád. My to tak vždyckyneumíme, a je to škoda. Proto tě prosíme, veď k tomu i nás.
Dej ať kvůli nám nemusí být nikdo smutný.Pomáhej nám mít otevřená srdce a oči i
uši pro druhé a uč nás rozumět jim. Amen
