Služebník Hospodinův

Téma: Naše nemoci za nás nesl

MOTIVAČNÍ UVEDENÍ


a) Pro všechny věkové skupiny; pro příběhu znalé


Už jste někdy slyšeli o takové biblické „postavě nepostavě“
služebníka Hospodinova? Jaké jsou jeho hlavní vlastnosti? Čím
se vyznačuje? Jak byste ho popsali? Co důležitého byste o služebníku Hospodinově řekli těm, kdo o něm ví jen málo anebo
vůbec nic? Kdy se při bohoslužbách čte píseň o služebníku Hospodinově? V kterém období církevního roku?
Dá se však využít i toho, že děti o služebníku Hospodinovu
nikdy neslyšely – viz Co už o něm vím, 6.


b) Pro střední a starší školní věk; pro spíše znalé


Koho dnes lidé berou vážně nebo obdivují? Nechte děti vyjmenovat populární a obecně uznávané osobnosti. I v bibli je
řada takových šikovných siláků. Vzpomenete si na některého?
(Krásný, trochu domýšlivý Josef, silák Samson, krásný David,
vítěz nad Goliášem, aj.) Pak se jich zeptejte: A brali by je ostatní lidé stejně tak vážně, kdyby měly ošklivý vzhled nebo nějakou vadu? Taky by je obdivovali?
Už jste slyšeli nebo viděli někoho slavného, kdo také nějak
pomáhá? Zakládá nějaké nadace?


c) Pro všechny věkové skupiny; příběhu spíše neznalé


Zeptejte se dětí, zda v přírodě nebo doma viděly nějaké
zvíře, jak brání svá mláďata před vetřelcem (třeba enu nebo
kočku nebo bachyni). Jak to vypadalo? Co ta zvířecí maminka
nebo tatínek dělali? Zeptejte se dětí, zda slyšely o tom, že některá zvířata brání svá mláďata s nasazením života, a že raději
nasadí svůj život, aby mláďata mohla žít?

  1. POZNÁMKY K TEXTU A JEHO KATECHETICKÉMU
    VYUŽITÍ
    Biblická kniha Izajáš je souborem prorockých výroků
    z různých dob a různého prostředí. Tradičně se dělí na 2 –
    3 části. Kapitoly 1-39 tzv. první Izajáš (Protoizajáš), kapitoly
    40-55 tzv. druhý Izajáš (Deuteroizajáš) a kapitoly 56-66 tzv.
    třetí Izajáš (Tritoizajáš).
    První Izajáš je prorokem soudu (starší). Druhý Izajáš zvěstuje potěšení. Mluví totiž do úplně jiné situace. Izrael se nachází v babylonském zajetí, daleko od své vlasti, a nyní se mu
    od Hospodina dostává útěchy a příslibu brzké záchrany. Písně
    o služebníku Hospodinově patří právě do Deuteroizajáše.
    PRVNÍ PÍSEŇ (42,1-4)
  • „Můj služebník“ – Setkáváme se zde se zvláštní unkcí
    „Hospodinova služebníka“ (Ebed Adonaj). Hospodin ho představuje jako posla, ke kterému má zvláštní vztah – „můj služebník“. Služebník je osobnost oddaná a patřící Hospodinu; Hospodin se ho ujímá a podpírá ho i podporuje, aby mohl splnit
    uložené poslání.
  • „Boží duch“ – K tomuto poslání je služebník náležitě vyzbrojen. Dostává „Božího ducha“. Hebrejština užívá stejného
    slova pro výraz „duch“ a „vítr“. Tím naznačuje, že dar Božího
    ducha je síla, která mění, převrací a boří; síla, kterou si člověk
    nemůže jen tak přidržet, která je dána; je to síla nepřemožitelná. Dar Hospodinova ducha znamená pověření k určitému úkolu
    a zároveň síla k jeho vykonání.
  • „Soud pronárodům“ – Hospodinův služebník vyhlašuje
    soud, jehož charakteristickým rysem je přesná diagnóza a zároveň omilostnění (neuhašuje toho, který měl svítit a jen čadí,
    nelikviduje slabého, nalomeného). Výsledkem soudu tedy není
    jen trest a odsudek, ale také nastolení práva a pomoc utištěným.
    Služebník Hospodinův nebude soudit s halasem a rámusem jako
    pozemští vladaři. Přijde v pokoře a tichosti, a přece jeho moc
    bude veliká. To je soud podle pravdy Boží, který je také nadějí i pro oblasti nejvzdálenější. Zmínka o tom, že ostrovy čekají
    na jeho zákon, naznačuje, že služebník zde není jen pro Izrael
    (42,4).
    DRUHÁ PÍSEŇ (49,1-6)
  • Hospodinův služebník, kterého v předchozí písni představil
    Hospodin, se nyní představuje sám. Ujímá se slova. Zřejmě to
    patří k poslání, které mu svěřil Hospodin. Oslovuje ostrovy a
    daleké národy.
  • Dovolává se nejprve svého vyvolení a pověření. Jako
    vytvořil Bůh člověka a vdechl mu v chřípí dech života, tak si už
    v lůně matky vytvořil svého služebníka a označil jej jménem.
    Jeho jméno však není výslovně uvedeno. Zazní tu jen známé
    jméno Hospodinova lidu, Izraele. Služebník má být tedy začátkem nového Izraele. Skrze něho bude světu zjevena Hospodinova moc i milosrdenství. – Slova, kterými služebník popisuje
    své povolání, velmi připomínají zprávu o povolání proroka Jeremjáše (Jr 1,4-10). O něm je řečeno, že ho Hospodin vytvořil
    v životě matky, oddělil si ho a určil za proroka pronárodům.
    Má bojovat, ničit a bořit všecko, co se staví proti Hospodinu.
    Podobně služebník knihy Izajášovy je vyzbrojen Hospodinem,
    který učinil „jeho ústa ostrým mečem“ a z něho samého „výborný šíp“. Meč a šíp jsou obrazem moci Božího slova a Božího
    ducha.
  • Přestože je takto vyzbrojen Boží mocí a je nástrojem v Božích rukou, prochází služebník pochybnostmi, zda všecko
    jeho úsilí a námaha nejsou marné, jen „nicotný přelud“. V tomto těžkém pokušení je služebník ujištěn, že splní to, k čemu byl
    určen a poslán, ne pro svou sílu a pravomoc, ale protože je to
    Hospodinova věc, která mu byla svěřena.
  • Na závěr je služebník opět ujištěn, že jeho poslání směřuje
    ke všem národům. Těm má přinést světlo a Hospodinovu spásu.
    TŘETÍ PÍSEŇ (50,4-9)
  • Slova se ujímá opět služebník. Mluví o způsobu, jakým své
    povolání uskutečňuje. Přirovnává se k učedníkům, kteří naslouchají slovům svého učitele, aby je dále šířili – služba slova.
  • Služebník má lid unavený dlouhým čekáním na vysvobození podpírat a potěšovat slovem, které uslyšel nikoli od nějakého moudrého učitele z lidí, ale přímo od Hospodina. Slovo přichází od Hospodina, proto Hospodin „otevírá uši“. Služebník
    nevystupuje jako majitel slova, ale jako ten, jemuž je slovo jen
    svěřeno a má ho vyřídit.
    Vyřízení zvěsti ovšem přináší těžkosti. Vytrhání vousů (50,6)
    bylo potupným činem. Muži v Izraeli chodili běžně s vousem, nikoli holobradí, na rozdíl např. od Egypťanů, či později Římanů.
  • Služebník vyzývá odpůrce k soudnímu sporu. Jde mu
    o veřejnou záležitost. Odmítá intriky a pokoutní jednání. Má se
    vyjevit, že služebník nejedná svévolně.
  • To, co služebník podstupuje, není výrazem jeho hrdinství
    ani vytrvalosti, nýbrž vyplývá z vědomí, že je to Boží cesta, Boží
    vedení, že při něm stojí sám Hospodin. Všechno to vydrží,
    protože ví, že Hospodin je mu blízko, že je jeho pomocí a silou.
    ČTVRTÁ PÍSEŇ (52,13 – 53,12)
  • Utrpení a životní prohry služebníka nemají být pochopeny
    jako ztroskotání či zavržení (52,13n). Úspěch Hospodinova služebníka nespočívá v bezstarostném životě na výsluní lidského
    obdivu a slávy ani v pohodě a dostatku, nýbrž v pomoci druhým
    lidem. A ta pomoc je až do krajnosti – služebník nese lidské
    bolesti a nemoci na svém těle.
  • To ponížení bude tak hrozné, že způsobí úděs. Ten, kterého Bůh posílá k záchraně lidí, bude zohaven a znetvořen, že ani
    nebude mít vzhled člověka. To proto, že na sobě ponese vinu a
    bídu všeho lidstva. Utrpení Hospodinova služebníka má sloužit
    k očištění, a tak ke spasení mnohých pronárodů. Jedná se zde
    o zástupné utrpení – vyjádřeno obrazem liturgického pokropení
    obětní krví.
  • Zpráva o pohrdaném Hospodinově služebníku, o jeho údělu i díle je pro všechny nepochopitelná a překvapivá. Nesetkává
    se s vírou a přitom jedině vírou lze to, co pro nás služebník
    udělal, přijmout.
  • Služebníkovo ponížení – je líčeno velmi podrobně, aby
    bylo jasné, že to jeho utrpení bylo až do krajnosti. Důvodem jeho
    utrpení a znetvoření ovšem nejsou jeho vlastní hříchy, jak se domnívají všichni lidé. Služebník na sebe vzal a nesl jejich nemoci a
    bolesti, jejich hříchy a provinění – proto vypadá tak, jak vypadá.
    Ale z jizev služebníka vychází uzdravení pro všechny!
  • Služebník přijímá svůj úkol s pokorou a dobrovolně. Dva
    obrazy z pastýřského života vystihují hloubku jeho utrpení.
  • Ponížení služebníka dovršuje smrt a pohřbení. Ačkoli se nedopustil ničeho zlého, byl popraven jako zločinec. A jako takový
    je i pohřben, to znamená, že byl asi hozen do společné jámy.
  • Ale to vše – ponížení, zmučení, ponižující smrt i pohřbení
  • odpovídá Hospodinovu plánu. V tom je právě Hospodinovým
    služebníkem, že vykoná Hospodinovu vůli: přinese sám sebe
    v oběť usmíření, která nakonec vydá neuvěřitelné plody: opět
    oživne, spatří potomstvo, bude dlouho živ, spatří světlo.
  • Jeho ponížení a smrt otevírá věřícímu výhled k naději, že
    budeme odlehčeni od tíže našich vin a nevěrností (53,4.11.12).
    Je to Boží přání (53,10.13). Jinou službou toho nebude dosaženo. Jinak než vírou to nebude přijato (53,1). Jde o to uvěřit té
    zprávě, že někdo opravdu nesl naše nemoci, umřel pro
    naše nepravosti.
  1. FORMULACE TÉMATU
    Služebník Hospodinův je postava z písní proroka Izajáše
    z doby babylonského zajetí. Je to ten, kdo doopravdy slouží
    Hospodinu, a to doslova až do roztrhání těla, až do úplné krajnosti. A on Pánu Bohu slouží, i když ho za to nikdo neobdivuje.
    Slouží mu, i když ho to bolí. Plní svůj úkol – nese na sobě nepřátelství, nemoci, hříchy, zkrátka všechnu špínu světa. A tím
    přináší záchranu nejen Izraeli, ale všem národům.
    . ÚSKALÍ TEXTU, TÉMATU A LINIE PŘÍBĚHU
    Zvěst nemá děj, který by nás při výkladu vedl. Není to klasický příběh, který se dá vyprávět, a stačí to. Jedna z možností, jak
    píseň o služebníku předat dětem je: upozornit děti na to, že dnes
    budete vyprávět o takové „postavě nepostavě“, o tajuplné a záhadné postavě, o člověku, který existuje, ale kterého nemůžeme
    nazvat jménem, a ať děti hádají, o koho jde, a že o něm budete
    mluvit jako o služebníku Hospodinovu. Už sami Izraelci si totiž za
    postavu Hospodinova služebníka dosazovali různé lidi – jednotlivce nebo celý národ, proroky nebo krále Kýra. I s dětmi můžete
    při dnešním výkladu hrát takovou „dosazovanou“.
    První píseň:
    Zeptejte se dětí, zda znají nějakou postavu, která nepomlouvala, nýbrž říkala pravdu, a zároveň nikoho slabšího nepodlamovala, neodrovnávala slabšího, i když si ten člověk třeba
    za svoji situaci mohl sám. Příklad z bible: Jose , který ve vězení
    pomáhá druhým, vykládá sny svým spoluvězňům. Příklad z dějin, ze života – znají děti někoho takového?
    Druhá píseň:
    Zeptejte se dětí, zda znají někoho, kdo obhajoval druhé,
    bránil je a zastával. Příklad z bible: Mojžíš, když vyjednává s araónem; proroci, když obviňují krále ze zločinu: Davida kvůli
    Uriášovi, Achaba kvůli Nábotovi aj. Příklad z dějin, ze života
  • znají děti někoho takového? (Různé organizace, které se zastávají chudých, nespravedlivě vězněných – ACAT, Amnesty International, přírody – Greenpeace, práva žen, uprchlíků atd.)
    Třetí píseň:
    Zeptejte se dětí, zda znají nějakého proroka, který zvěstoval
    Boží slovo a mnoho vytrpěl od svých bližních. Příklad z bible:
    příběh proroka Jeremiáše – je uvržen do cisterny, pak zachráněn, stále však vězněn, nakonec odvlečen do Egypta a tam jeho
    stopa mizí; nevíme, jak se mu vedlo. Příklad z dějin, ze života.
    Čtvrtá píseň:
    Tady je těžko najít nějakou postavu mezi lidmi, protože služebník Hospodinův je charakteristický tím, že jeho zástupné
    utrpení se neděje jako teroristický či anatický čin, popř. jako
    výraz sebeobětujícího se zou alého činu. Někdy zástupně umírá
    i terorista, ale ten při tom zahubí ještě spoustu dalších nevinných lidí. Služebník umírá sám za ostatní a nikdo není jeho smrtí zahuben. – Zeptejte se dětí, zda přece jen někoho takového
    znají?
    Tyto čtyři písně naznačují, že služebník Hospodinův má
    mnoho různých rysů a že nemáme hledat jednu historickou postavu, ani unáhleně vztahovat všechny rysy služebníka jenom
    na Ježíše Krista. Písně nás vedou k hledání a doceňování zvěsti,
    která je a zůstává hádankou a odpovědět na ní můžeme jenom
    slovy víry.
    Problém zástupnosti – jeden zemře za mnohé – je těžko
    srozumitelný. Dětem středního školního věku to můžete přiblížit
    tím, že zrnko musí být zaseto a „zemřít“, aby mohl vyrůst klas.
    Starším dětem můžete zástupnost vysvětlit na příkladu starozákonní obětní bohoslužby (místo člověka zemře zvíře) nebo
    na příkladu velikonočního beránka (krev beránka místo smrti
    člověka). Děti i dospělí si mají uvědomit, že cena života je vždycky vykoupena bolestí, starostí, někdy i obětí a někdy i smrtí – to
    ovšem neznamená, že smrt každého zvířete či každého člověka
    má vysvobozující moc. Ani Izraelci si zřejmě nepředstavovali,
    že oběť zvířete nějak magicky stírá vinu člověka, žalmista prosí
    Hospodina, aby on vymazal jeho viny. Účastníci bohoslužebné
    oběti si zřejmě uvědomovali, že místo zasloužené lidské smrti
    za tíživé viny zde na oltáři umírá zástupně zvíře. Smrt zvířete
    symbolizuje cenu a váhu vin, které jsou prominuty.
    V textu jde ovšem o nekultické vyjádření zástupnosti, jež
    spočívá v tom, že svědek Hospodinův je věrný svému poslání,
    i když na sobě nese tíži odmítání, nepochopení nebo přímo násilného umlčování a osočování. Píseň obsahuje kolektivní roli
    kajícího se Izraele, který se zpožděním vyznává, že odmítal
    svědky Hospodinova slova, kteří na sobě museli nést tíži odmítnutí (53,2b.4.5.). Mladšímu věku to můžete dobře ilustrovat na
    příbězích proroka Jeremiáše.
    Zástupná unkce „služebníka Hospodinova“ je tedy nepředstavitelně velká, nepochopitelně rozměrná, nejde ji zúžit na nějakou věroučnou poučku.
    Vztah mezi zvěstí o služebníku Hospodinově a novozákonním svědectví o Kristově utrpení: vztah „služebník Hospodinův
  • evangelijní vyprávění“ není mechanický (ve smyslu předobraz – uskutečnění), ale spíše interpretační. Evangelisté svými
    narážkami na zvěst proroků rozehrávají kontexty příběhů osamělých spravedlivých svědků Hospodinových – a tím vykládají
    polohu, smysl a účel utrpení Ježíšova.
    OSNOVA VYPRÁVĚNÍ
    Cílem všech motivačních uvedení je rozproudit diskusi, navodit pocit, vtáhnout nás do písně o služebníku Hospodinově,
    o jeho slabosti, která zachraňuje a vykupuje.
    Osnova vyprávění:
    I. V zajetí
    II. První píseň služebníka Hospodinova
    III. Druhá píseň služebníka Hospodinova
    IV. Třetí a čtvrtá píseň služebníka Hospodinova
    V. Kdo to jen je, ten služebník Hospodinův?
    VI. Vysvobození

  • Osnova pro předškolní věk:


Osnova pro předškolní věk:

  1. Motivace
    Adaptujte jednoduchou hru, kde jde o to splnit nějaké „poslání“: např. postavte překážkovou dráhu, kterou dobrovolník – služebník (nechte jen ty, kdo se přihlásí sami) musí
    prolézt a splnit určité poslání (donést dopis, bibli, která
    nesmí spadnout, a pod). Ostatní děti mohou představovat
    „obecenstvo“ – tleská a fandí – a nebo je proti služebníkovi
  • píská, křičí fuj a pod. Po skončení se zeptejte dobrovolníků, jak se jim úkol plnil – a zda pro ně bylo důležité i to, jak
    na plnění jejich úkolu reagoval fandové a „proti-fandové“.
  1. Vysvětlete dětem, jak na tom byli Izraelci v babylonském
    zajetí (viz Osnova, bod 1)
    Vyložte zkušenost z motivační hry.
  2. Zástup slyší, jak důležité je, aby se tu našel někdo, kdo
    přijme poslání služebníka Hospodinova. (Koho pošlu, kdo se
    hlásí, je tu cesta má? – a tak půjdu já.)
  3. Sám služebník nemá zaručeno, že mu všichni budou andit,
    podporovat ho, brát ho vážně.
  4. Když Izraelci zjistili, že takovými služebníky jsou třebas věrní,
    ale neoblíbení proroci, poznávali a vyznávali, že andili špatným služebníkům ( alešným prorokům) a posmívali se těm
    pravým a tupili je. Praví služebníci ale vzali i to špatné andění
    a tupení na sebe, unesli ho a věrně vytrvali v uloženém poslání. A tak se všichni, dobří i špatní andové – mohou upnout
    k věrnému služebníku. On je naděje pro všechny.
  5. Jako text můžete zazpívat „To já, ó Pane můj“. Služebník Hospodinův je ten, kdo řekl a říká – půjdu, když mne posíláš.
  6. A) K PRÁCI S PRACOVNÍM LISTEM
    Pracovní list lze použít kdykoliv.
    Co už o služebníkovi Hospodinovu vím
    Lze využít v úvodu. Během motivačního rozhovoru mohou
    děti říkat, co je napadá, na co si vzpomněly, jaké vlastnosti měl
    služebník Hospodinův, komu se podobal?
    To, co děti říkají, můžeme psát na tabuli nebo na flipchart
    nebo si to děti vpisují do pracovních listů. (Hospodinův služebník nesl naše nemoci, obětoval se pro druhé, sloužil Hospodinu
    až do krajnosti.).
    Dá se využít i to, že děti o postavě služebníka Hospodinova
    nikdy neslyšely. Mohou říkat, jak by si představovaly opravdového služebníka Hospodinova. Můžeme to zapsat na flipchart a
    na konci hodiny to můžeme porovnat s tím, co slyšely z příběhu
    o služebníku Hospodinově.
    Můžeme mluvit o tom, jak se to, co napsaly, lišilo od toho,
    co o služebníku slyšeli lidé od proroka Izajáše.
    Co nám zpívá na naší cestě víry?
    Po vyprávění můžete s dětmi vymyslet sloku o služebníku
    Hospodinově do písně: A zástup stále přichází a zas jde dál. a
    napsat ji na pracovní list. Je také možné rozdělit děti do skupinek a zadat jim to jako úkol, tak vzniknou třeba dvě nebo tři
    sloky o služebníku Hospodinovu.
    Kde se písnička služebníka Hospodinova ozývá v bibli
    Děti mohou říkat, kterou konkrétní biblickou postavu jim
    služebník Hospodinův připomíná. V něčem některé proroky,
    např. Jeremiáše. Ale hlavně asi Ježíše.
    Izraelci sami tuto píseň o Hospodinovu služebníku nevztahovali na budoucího vytouženého Mesiáše, to dělali až evangelisté. Ta píseň je inspirovala, jak správně vyprávět o Ježíšovi.
    Moje okénko
    Prázdný rámeček slouží k vymalování po vyprávění.
    Co mě v příběhu oslovilo Za co bych chtěl prosit
    Náměty k modlitbě mohou děti zapsat.
  7. B) K PRÁCI S POSTAVIČKAMI
    Nejlépe po vyprávění i po práci s pracovním listem vyberte
    vhodnou postavu, z těch co máte nakresleny v předešlých dílech, a doplňte ji podle charakteru, nebo namalujte jinou sami,
    která podle dětí nejlépe charakterizuje služebníka Hospodinova;
    co služebníka potkalo, co prožíval. Obkreslete, vybarvěte a dokreslete výraz ve tváři, či všelijak jinak ozdobte, vystřihněte a
    zavěste do řady svědků za poslední postavu, v tomto případě
    za Ezechiela.
  8. VYPRÁVĚNÍ
  9. C) TIP NA AKCI
    Hra na hádanou: Jeden hráč je prorokem a v duchu si myslí
    nějakou osobnost, ostatní mu kladou otázky, kterými se snaží
    zjistit, jakou osobnost si prorok myslí, a on může odpovídat
    pouze ano-ne. Kdo uhodne osobnost, stane se prorokem atd.
  10. D) PODNĚTY K ROZHOVORU
  • Všimli jste si, že velmi vážné a zásadní věci se často v bibli vyjadřují písničkou? Vzpomenete si na některé? (Píseň o
    stvoření, písně proroků Izajáše a Jeremjáše, písně Davidovy
  • žalmy, Píseň písní, Janův prolog – píseň o slovu aj.)
  • Jaké postavení měl služebník Hospodinův v tehdejší společnosti? Bylo to stálé zaměstnání? Byl za to placen?
  • Neměl si dát raději „pohov“ a nesnažit se tolik, když za to
    nebyl placen?
  • Jaký význam má „práce“ služebníka Hospodinova pro ostatní lidi? Má podobnou váhu jako má práce některého soudce,
    ředitele reklamní agentury, televizního redaktora, novináře,
    aráře, písničkáře aj.?
  • Je rozdíl mezi sluhou či služkou a služebníkem Hospodinovým? A jaký?
  • Znáte z pohádek nebo starověkých příběhů, že někteří lidé
    sami sebe titulovali „otrok, služebník“? Co tím chtěli vyjádřit?
    (Věrnost, poníženost, oddanost vůli a příkazům někoho jiného).
  • Je služebník loutkou, slepě oddaným služebníkem, pečlivým
    vykonavatelem příkazů, nebo nese rysy odpovědného jedince – „služebníka Hospodinova“?
  1. LITURGICKÝ RÁMEC
    Vstupní verš: Iz 55,11
    Tak tomu bude s mým slovem, které vychází z mých úst:
    Nenavrátí se ke mně s prázdnou, nýbrž vykoná, co chci, vykoná
    zdárně, k čemu jsem je poslal.

    I. Každý národ má své dějiny. A každé dějiny mají své vrcholy a propady. Doby válek, pohrom a chudoby
    se střídají s dobami blahobytu, štěstí a pokoje. Také Izrael měl ve svých dlouhých dějinách doby úspěchu
    a pohody, kdy se všechno dařilo, Pán Bůh byl blízko a nepřátelé daleko, a stejně tak i doby neštěstí a
    beznaděje, kdy Izraelci úpěli k Pánu Bohu, aby je vysvobodil a zachránil. V dobách, kdy jim bylo nejhůř,
    snili o tom, že přijde silný a mocný a krásný a dokonalý zachránce, který všechny okolo zmasí (porazí?)
    a konečně nastolí v Izraeli věčný pokoj a mír.
    Tehdy se stalo, že Boží lid, Izrael, byl násilně přestěhován do cizí země. Za tímto přesídlením stála
    babylónská vláda a její armáda. Izraelci byli odvlečeni do Babylóna. Do země, kde se uctívají hvězdy a
    měsíc. Do země, která byla úplně jiná než Izrael. Měli za sebou velkou prohru. Ztratili Jeruzalém, své
    město pokoje. Ztratili chrám, místo, kde uctívali Hospodina s tou největší parádou, a také ztratili svého
    krále. Byli vystěhováni ze svého domova. A to hrozně moc bolí. Jen si to představte. Museli opustit místo,
    kde se narodili, kde chodili do školy, kde se zamilovali a potom oženili nebo vdaly, kde maminky porodily
    a vychovaly své děti, kde pohřbili své babičky a dědečky, možná i svoje rodiče. V té daleké a cizí zemi se
    jim často stýskalo po domově. Pomalu přestávali dou at, že by se tam ještě někdy vrátili, že by jim někdo
    pomohl dostat se ze zajetí. Když se sešli, tak jen naříkali a vzpomínali, jaké to kdysi bylo v zaslíbené zemi
    krásné. A možná si také vespolek říkali: „Kdyby tak přišel nějaký silák, nějaký borec, takový Samson
    nebo David, kdyby tak ztrestal ty zlé Babylóňany a odvedl nás zpět do naší země.“
    II. PRVNÍ PÍSEŇ O SLUŽEBNÍKU HOSPODINOVU
    A tehdy se objevil člověk, který je překvapil svou řečí. A nebyl to ani silák ani potomek Davidův. Byl
    to prorok. Nevíme ani, jak se jmenoval, ale zůstaly nám v bibli jeho písničky. Chvíli zněly Izraelcům moc
    pěkně a líbivě, ale časem jim začaly znít trochu nesrozumitelně a záhadně.
    První písnička zněla asi takhle: Hospodin vzkazuje: zde je můj služebník, který
    přináší záchranu. Do-stal důležitý a těžký úkol, a proto je řádně vyzbrojen. Dostává
    Božího ducha, který vane jako vítr. Má mocměnit, převracet i bořit, ovívat unavené
    a vyprahlé tváře, lechtat a šimrat ve vlasech. Tenhle služebník se nepředvádí,
    nedělá velký rámus ani se necpe dopředu a nevede řeči jako kdovíjaký borec. Je
    docela tichý, ale není to nějaký trouba. Má Božího ducha a ten mu dává sílu.
    Nedolomí nalomenou třtinu ani ne- típne doutnající knot, nelikviduje slabé a
    bezmocné. Ale nic ho neodradí. Má hodně práce, ale nepřestane,dokud ji nevykoná.
    Nenechá si zabránit, aby řekl naplno pravdu, i když je to třeba nepříjemné.
    III. DRUHÁ PÍSEŇ O SLUŽEBNÍKU HOSPODINOVU
    Izraelci poslouchali a říkali si: „To je něco pro nás. Konečně! Přesně to jsme
    potřebovali. Konečně námHospodin dal něco, co nemá nikdo jiný. Konečně máme
    něco extra. Konečně se nás někdo zastane.“ Aleprorok tu byl za chvíli s další písní:
    „Ten služebník tu není jen pro vás, ale pro všechny, i pro vzdálené ostrovy kdesi
    v moři. Není to služebník rezervovaný jen pro Izrael, takový váš soukromý
    zachránce. Je to služebník Hospodinův a zachránce všech.“
    V té písničce pak promlouvá i sám služebník. Říká, že si ho Hospodin vyhlídnul už
    dávno, ještě když bylv břiše svojí matky. Už tehdy s ním počítal. Už tehdy chtěl
    zachránit Izrael a všechny národy. Přiznává,že byly chvíle, kdy už o svém úkolu
    pochyboval a říkal si, zda to má vůbec smysl. Ale nakonec ho Pán Bůh vždycky
    znovu ujistil, že dokáže ten důležitý a těžký úkol splnit. Ne proto, že by byl sám
    nějak zvlášťnadaný nebo silný, ale proto, že s ním je sám Hospodin a dává mu sílu.
    IV. TŘETÍ A ČTVRTÁ PÍSEŇ O SLUŽEBNÍKU HOSPODINOVU
    Ale ani to ještě nestačilo. Ještě se dvěma písněmi prorok přišel. A zpíval o tom,
    že ten služebník vůbecnevypadá jako krasavec, který by se hned každému zalíbil.
    Rozhodně nevypadá jako z nějakého žurnálu.Naopak, je spíše ošklivý a lidé si o
    něm vyprávějí všelijaké věci. Nechtějí na něj pohlédnout. Hnusí se jim. Zvedá se
    jim z něho žaludek. Vypadá zbědovaně a nemocně. Někteří dokonce říkají, že ho
    tak Bůhpotrestal. Ale opak je pravdou. On není trestaný. Ano, on na sobě nese
    trest, ale ne svůj. Nese na sobě,co by mělo dopadnout na všechny lidi, protože se
    chovají hrozně. Nese to na sobě místo nich, za ně, a proto vypadá tak hrozně.
    Nese všechnu špínu světa.
    Někteří říkají: „Jak může takový neúspěšný slaboch někoho zachránit? Jak může
    někdo takový, kterýani nevypadá jako člověk, někomu pomoci? Vždyť vypadá jako
    zbitý pes!“ Takhle prorok zpíval. Znělo toskoro jako horor, ale pokud člověk uvěří
    té jeho zprávě, tak to není horor, ale naopak obrovská naděje:Někdo se pro nás
    obětuje. Někdo to všechno oddře. Odnese na svých zádech. Služebník Hospodinův!
    V. KDO TO JEN JE, TEN SLUŽEBNÍK HOSPODINŮV?
    „O kom to mluvíš, proroku?“ doráželi na něj jeho posluchači. „Kdo to je? Řekni
    nám?“ Ale prorok jimřekl: „Na to si musíte přijít sami. Jen si musíte dávat pozor,
    abyste náhodou takového služebníka nepře-hlédli.“
    A tak si Izraelci lámali hlavu (aspoň na chvíli zapomněli na své trápení): Kdo to
    je? Kdo by to tak mohlbýt? A tu si někteří vzpomněli: „Takovýmhle služebníkem byl
    prorok Jeremjáš! Byl vytrvalý, říkal pravdu,a přitom jsme ho tehdy vůbec nebrali
    vážně a pro tu pravdu jsme se mu mstili a posmívali se mu!“
    A jiní si vzpomněli třeba na Elijáše: „Jak ten byl sám – a přitom, co všechno
    důležitého našim otcům a matkám vytrvale vyřizoval!“
    A jiní řekli: „Tak vidíte. Jestli je to tak, musíme teď opravdu už dávat pozor, až
    ten „někdo“ přijde, aby-chom ho nepřehlédli a nepřeslechli. I když to bude někdo,
    proti komu je většina a kdo se nechce lacino zalíbit. Protože on nás nenechá na
    holičkách, když jsme v bryndě. Řekne nám pravdu do očí, ale nebudenám nadávat
    a vyčítat, že jsme si to všecko zavinili sami, a hlavně nám pomůže – když to všechno
    vezmena sebe.
    VI. VYSVOBOZENÍ
    Kdo to je? O kom to ten prorok zpívá? Takhle se ptali mnozí před námi a ptáme
    se i my dnes. Je to služebník Hospodinův. Je to ten, kdo doopravdy slouží
    Hospodinu a to až do roztrhání těla, až do úplné krajnosti. A on Pánu Bohu slouží,
    i když ho za to nikdo neobdivuje. Slouží mu, i když ho to bolí. Plní svůjúkol – nese
    na sobě nepřátelství, nemoci, hříchy, zkrátka všechnu špínu světa. A tím přináší
    záchranu nejen Izraeli, ale všem národům.
    A na nás je, abychom té zprávě uvěřili, že někdo opravdu nesl naše nemoci,
    umřel pro naše nepravos-ti, abychom my mohli žít a být vysvobozeni z těch
    nejrůznějších zajetí.
  2. MODLITBA
    Pane Bože, nauč nás všímat si těch, kteří nás nepřitahují vzhledem ani silou,
    ale přitom jsou tvými dobrými služebníky a našimi skvělými pomocníky. Dej, ať
    nekoukáme jen na povrch, ale i do hloubky, dovnitř. Amen
Přesunout se na začátek